بهداشت دهان و دندان در بارداری ، مسافرت در بارداری ، ورزش در بارداری ، تغذیه مناسب در بارداری ، مصرف الکل در بارداری، ترومبو آمبولی در بارداری ، پره اکلامپسی « بهداشت دهان ودندان » و پيشگيري از بيماريهاي دهان ودندان هر چند در همه طول عمر امري لازم و ضروري است و ليكن... در دوران حاملگي از اهميت خاصي برخوردار مي باشد رعايت نكاتي بسيار ساده مي تواند به سلامتي مادر در دوران حاملگي و پس از آن كمك شاياني بنمايد. مادر باردار بايد به اين نكته توجه نمايد كه در هنگام حاملگي , مسئوليت دو نفر يعني خود و كودك را برعهده گرفته است . بايستي در حد توان از بهترين غذا ا
loading...
سرویس سایت سایت رزبلاگ بزرگترین سرویس ارائه خدمات سایت نویسی حرفه ای در ایران

انجمن پزشکی درمان وب

بهداشت دهان و دندان در بارداری ، مسافرت در بارداری ، ورزش در بارداری ، تغذیه مناسب در بارداری ، مصرف الکل در بارداری، ترومبو آمبولی در بارداری ، پره اکلامپسی « بهداشت دهان ودندان » و پيشگيري از بيماريهاي دهان ودندان هر چند در همه طول عمر امري لازم و ضروري است و ليكن... در دوران حاملگي از اهميت خاصي برخوردار مي باشد رعايت نكاتي بسيار ساده مي تواند به سلامتي مادر در دوران حاملگي و پس از آن كمك شاياني بنمايد. مادر باردار بايد به اين نكته توجه نمايد كه در هنگام حاملگي , مسئوليت دو نفر يعني خود و كودك را برعهده گرفته است . بايستي در حد توان از بهترين

بهداشت دهان و دندان در بارداری ،

مسافرت در بارداری ، ورزش در بارداری ، تغذیه مناسب در بارداری ،

مصرف الکل در بارداری، ترومبو آمبولی در بارداری ، پره اکلامپسی

« بهداشت دهان ودندان » و پيشگيري از بيماريهاي دهان ودندان هر چند در همه طول عمر امري لازم و ضروري است و ليكن...

 

در دوران حاملگي از اهميت خاصي برخوردار مي باشد رعايت نكاتي بسيار ساده مي تواند به سلامتي مادر در دوران حاملگي و پس از آن كمك شاياني بنمايد. مادر باردار بايد به اين نكته توجه نمايد كه در هنگام حاملگي , مسئوليت دو نفر يعني خود و كودك را برعهده گرفته است . بايستي در حد توان از بهترين غذا استفاده كند و به نحواحسن از خود مراقبت نمايد. بسيار مهم است كه در اين دوران موادغذايي كافي وارد بدن شوند. بايد به ميزان كافي از لبنيات تازه , پروتئين ها , سبزيجات و مركبات استفاده نمايد. پوسيدگي دندانها: عده اي معتقدند كه در اثر حاملگي دست كم يك دندان آنها از دست رفته است و بقيه دندانها دچار آسيب جدي شده اند. حاملگي به خودي خود باعث از دست رفتن دندانها نمي شود بلكه با ايجاد بعضي عوارض در نهايت گاهي منجر به آسيب دندان مي شود. به عنوان مثال زنان باردار در دوران حاملگي گاه دچار تهوع و استفراغ هاي مكرر مي شوند. استفراغ كردن باعث مي شود بزاق دهان اسيدي شود و اسيدي شدن بزاق هم احتمال ايجاد پوسيدگي دندان و بيماري لثه را افزايش مي دهد. « پوسيدگي دندانها ناشي از تهاجم اسيد بر ميناي دندان است و روند پوسيدگي در نتيجه وجود پلاك ميكروبي ايجاد مي شود »

 

ژنژيويت حاملگي چيست؟

 

در طي دوران حاملگي به علت بالارفتن سطح بعضي از هورمونها(خصوصا افزايش ميزان پروژسترون ) واكنش لثه ها به پلاك دنداني افزايش يافته و امكان بوجود آمدن التهاب لثه (ژنژيويت ) زياد مي شود كه به آن « ژنژيويت حاملگي » مي گويند.بنابراين رعايت بهداشت دهان ودندان و برداشتن پلاك دنداني و تميزكردن مرتب دندانها در دوره حاملگي از اهميت بيشتري برخوردار است . گاهي استفاده از قرصهاي ضدبارداري نيز همين اثر را با شدت كمتري روي لثه مي گذارد. در صورتي كه عليرغم رعايت بهداشت , در دوران حاملگي دچار التهاب و خونريزي لثه شديد بايستي به دندانپزشك مراجعه كنيد.

 

 

تومور حاملگي

 

تغييرات هورموني در دوران بارداري گاهي اوقات سبب تغير حجم لثه مي شود. در پاره اي از موارد لثه بين دنداني يك يا دو دندان تغيير حجم داده , جويدن را دچار اشكال ميسازد.گاه به اين بافت التهابي تغيير حجم يافته « تومور حاملگي » اتلاق مي شود. اين حالت معمولا با حذف عوامل محرك موضعي از بين مي رود. اما گاهي لازم است كه توسط عمل جراحي سلامت را به نسج لثه برگرداند. حالت ياد شده معمولا زماني ايجاد ميشود كه از ابتدا كنترل دقيقي بر روي تشكيل پلاك صورت نگرفته است .

 

 

پيشگيري و مراقبت

 

بهتر است دهان ودندان هر خانمي قبل از حاملگي به طور دقيق معاينه و در صورت نياز درمان شود.

 

در دوران بارداري ضمن انجام ساير مراقبتها , دهان , دندانها و لثه هم بايد به طور كامل توسط كاركنان بهداشتي معاينه شده , روشهاي مسواك زدن و رعايت بهداشت با دقت بيشتري در اين دوران آموزش داده شود , در عين حال بايد توجه مادر را به نقاطي كه داراي التهاب و خونريزي مي باشند جلب نمود.

 

بسيار ديده شده كه بيماران با مشاهده خونريزي از لثه , از مسواك زدن خودداري مي نمايند. در اينگونه موارد مادر بايد بداند كه عليرغم وجود خونريزي لثه ناحيه مربوطه را مسواك بزند البته مي توان از يك تكه پارچه حوله اي نازك تميز كه به دور انگشت اشاره پيچيده شده نيز براي ماساژ لثه و تميز نمودن دندانهاي ناحيه مربوطه استفاده نمود.

 

 

توجه :

 

مادر باردار بايد در ماههاي 3 و 4 و 5 و 6 و 7 حاملگي هر ماه يكبار و در ماههاي 8 و 9 هر ماه دوبار از نظر بهداشت دهان و دندان توسط كاركنان بهداشتي مراقبت شده , وضعيت دهان و دندان وي در ماههاي 3 و 5 و 7 حاملگي در پرونده خانوار ثبت گردد.

 

در صورت وجود التهاب و خونريزي از لثه يا تومور حاملگي يا مورد غيرعادي ديگر بايد به مراكز بهداشتي درماني مراجعه نمايد.

 

در صورت نياز مادر باردار به درمانهاي دندانپزشكي بهترين زمان سه ماهه دوم حاملگي و ترجيحا ماه پنجم مي باشد.

 

به ياد داشته باشيد كه رفتار پدر و مادر الگويي براي كودكان است و عادات منظم بهداشتي شما مي تواند فرزند شما را تحت تاثير قرار دهد با دندانپزشك درباره مراقبت از دندانهاي كودك صحبت كنيد و با مشكلات و مسائل مربوط به رشد دندانهاي كودك آشنا شويد................


مصرف الکل در بارداری

مصرف مشروبات الکلی در دوران بارداری با کاهش هوش و استعداد یادگیری کودک را از پیشرفت در زندگی و بزرگسالی باز می‌دارد.

مصرف مشروبات الکلی به خصوص در سه ماه نخست بارداری توسط مادر،جنین را خطر وزن کم، سر کوچک، شکاف در لب بالایی و عارضه لب شکری قرار می‌دهد.


همچنین این کودکان از هوش و حافظه کمتر، قدرت یادگیری پایین مشکل در راه رفتن و حرف زدن مواجه هستند و نمی‌توانند مانند دیگر همسالان خود در زندگی پیشرفت و به مقامات بالا برسند.


نوع مشروبات الکلی تفاوتی ندارد و مصرف آن در دوران بارداری سلامت جنین را به خصوص در 3 ماهه اول به دلیل تکمیل اندامهای حیاتی به خطر می‌اندازد


در 3 ماهه دوم نیز حرکات جنین به دلیل مصرف مشروبات الکلی کند و آهسته می‌شود و هنگام تولد با کمبود وزن و مشکلات دیگر مواجه خواهد شد.


ولیوم و مقدار الکل در مشروبات مختلف متفاوت است و نمی توان حد مجاز و معینی را برای مصرف آن در دوران بارداری مشخص کرد و خانمهای باردار باید مصرف حتی مقدار اندک نیز سلامت جنین را با خطر مواجه می‌کند.


به منظور سلامت جنین و به دنیا آمدن نوزادی سالم و شاداب، مادران باید قبل از باردار مصرف الکل و سیگار را قطع و روزانه بیش از نیم ساعت از موبایل استفاده نکنند.


همچنین مصرف الکل توسط پدر نطفه را به دلیل وجود الکل در ترشحات، ضعیف و مشکلاتحاملگی را افزایش می‌دهد و به همین منظور پدر و مادر باید مشروبات الکلی را 3ماه قبل از تصمیم به بارداری قطع کنند.

ترومبو آمبولی در بارداری

ترومبوامبولی وریدی که شامل ترومبوز وریدی عمقی و امبولی ریه است سبب عارضه دار شدن 3-5%در 1000 بارداری می شود.

عوامل خطر زا

1-سن بالای 35 سال

2-چاقی(BMI بالای 30)

3-تعداد زایمان

4-سابقه خانوادگی

5-استراحت زیاد

6-بی حرکتی بیش از 4 روز

7-استفراغ بیش از حد

8-دهیدراتاسیون(کم ابی)

9-عفونت شدید

10-نارسایی احتقانی قلب

11-سندروم نفروتیک

12-پره اکلامپسی

13-وریدهای واریسی شدید

14-تروما و جراحی

15-زایمان طبیعی ترومبو امبولی کمتری نسبت به سزارین دارد.

نشانهها و علایم

الف)ترومبوزوریدی عمقی:این حالت در سه ماهه اول و دوم و سوم ممکن است رخ دهد.تشخیص ان در طی بارداری مشکل است از علایمان درد و تورم یک طرفه اندام تحتانی (مخصوصاسمت چپ)است.

ب)امبولیریه:این حالت پس از زایمان شایعتر از دوران بارداری است و 63%معمولا پس از سزارین روی می دهد.از علایم ان تنگی نفس-تاکی پنه (تنفس بیش از 30 )وکلاپس قلبی-ریوی است.(تنگی نفس در بارداری یکی از علایم غیر اختصاصی است).

علایم امبولی ریه:تنگی نفس ناگهانی-درد قفسه سینه-سیانور-بیقراری وتاکی پنه

 

تشخیص:

الف) سونوگرافی داپلر

ب)D دایمر

درمان:

تثبیت علایم حیاتی در اولویت اول است.راه هوایی-تنفس-گردشخون باید بلافاصله مورد توجه قرار گیرند و ممکن است نیاز به بستری در بخش مراقبتهای ویژه باشد.

در امبولی ریوی (تهدیدکننده حیات)درمان ترومبولیتیک(از بینبردن لخته)مورد نیاز است.ممکن است درمان با داروهای ضد انعقاد هم شروع شود.

هپارین اولین انتخاب برای پیشگیری و درمان امبولی ریه دربارداری است.

طول مدت درمان بین 6-3 ماه شامل 6 هفته پس از زایمان متغیراست.

پیشگیری:

اسپیرین با دوز کم برای افرادیکه خطر ترومبوز بالا دارندمورد استفاده قرار میگیرد.معمولا در زایمان واژینال هاییکه با استفاده از فورسپس باشد یا زایمان طول کشیده  و یا بی حرکتی پس از زایمان ترومبوپروفیلاکسی مورد استفاده قرار می گیرد.در سزارین معمولا پروفیلاکسی داده نمی شود مگر علایم ترومبو امبولی دیده شود ولی استفاده از جوراب عامل موثری است.

 

پره اکلامپسی

پره اکلامپسی چیست؟

پره اکلامپسی اختلال پیچیده ای است که حدود 5 تا 8 درصد زنان حامله را درگیر میکند تشخیص فشار خون بالا و وجود پروتین در ادرار ( به طور طبیعی در ادرار دیده نمیشود)

بعداز هفته بیستم  حاملگی است . این اختلال دربیشتر موارد بعد از هفته 37 حاملگی شروع میشود ولی در هر زمان از نیمه دوم حاملگی ونیز در زمان زایمان  ویا حتی بعد از زایمان ( معمولا در 24 تا 48ساعت اول بعد از زایمان ) ممکن است دیده شود. معاینات منظم در دوران بارداری که ازاوایل بارداری شروع میشود در تشخیص زود رس این اختلال و درمان مناسب تا ثیر داشته و سبب کاهش مرگ ومیر مادران و جنین می شود.

تفاوت پره اکلامپسی (pregnancy induced hypertension)

با فشار خون حاملگی (gestational hypetension)

 

بالا بودن فشار خون بعد از بیستمین هفته حاملگی بدون وجودپروتیین در ادرار فشار خون حاملگی بالا بودن فشار خون ناشی از حاملگی خوانده میشود.

علایم بالینی :

1-فشار خون بالا : فشار خون سیستولیک(ماکسیموم)بیشتر از 140 یا دیاستولیک (مینیموم)بیشتر از 90 میلیمیتر جیوه فشار خون بالا تلقی میشود .از انجا که فشار خون در طول روز نوسان دارد برای اطمینان ازبالا بودن فشار خون باید بیش از یکبار اندازه گیری شود.

2-وجود پروتیین در ادرار:به طور طبیعی پروتیین در ادرار دیده نمیشود میزان پروتیین در ادرار نوسان دارد بنابر این اگر پزشک بعد از اندازه گیری پروتیین در ادرار در یک نوبت به پره اکلامپسی مشکوک باشد دستور ازمایش اندازه گیری پروتیین ادرار 24 ساعته میدهد. در این آزمایش بیمار ادرار 24 ساعته را جمع آوری کرده و آزمایشگاه میزان پروتیین موجود در ادرار را میسنجد.

3-ادم گوده گذار (تورم):در صورتیکه متوجه تورم در صورت یاپف شدید دور چشم و یا تورم دستها بیشتر بیشتر از مختصر بود ویا تورم زیاد یاناگهانی در پاها یا قوزک پا مشاهده گردید بلا فاصله با پزشک معالج خود تماس بگیرید.

تورم به دلیل احتباس اب(که خود میتواند باعث افزایش وزن شود)رخ میدهد.بنابراین اگر در عرض یک هفته افزایش وزنی بیش از 1/5 کیلو گرم داشتیدبا پزشک خود تماس بگیرید.البته باید توجه داشت که تمام زنانی که به پره اکلامپسی مبتلا میشوند تورم نخواهند داشت.

 

پره اکلامپسی شدید تر علایم دیگری به دنبال خواهد داشت.

سردرد شدیدیا مستمر

تغیرات بینایی شامل دو بینی تاری دید دیدن نقاط شناور یاجرقه حساسیت به نور از دست دادن موقتی دید

درد یا حساسیت شدید در قسمت بالای شکم

تهوع و استفراغ

چه مادرانی در معرض پره اکلامپسی هستند ؟

1- حاملگی اول (زنانی که تا به حال زایمان نداشته اند)

2- حاملگیهای چند قلو

3-وجود سابقه فامیلی

4-سن مادر کمتر از 20 ویا بیشتر از 35 سال

5-افزایش فشار خون مزمن در صورتیکه بیمار قبل از حاملگی یا در طی نیمه اول حاملگی فشار خون بالاداشته باشد مبتلا به فشار خون مزمن تلقی شده و باید از نظر فشار خون و همچنین علایم پره اکلامپسی و نیز عوارض دیگر تحت نظر باشد.زنان مبتلا به فشار خون مزمن که دچارپره اکلامپسی میشوند نسبت به زنانی که یکی از این دو عارضه را به تنهایی دارند درمعرض خطرات بیشتری قرار دارند.

6-بیماری قند(چه از قبل بوده باشد چه در حاملگی ایجاد شده باشد)

7-بیماریهای کلیوی

8-بیماریهای مزمن عروقی

9-چاقی(وزن زیاد)

10-وضعیت اقتصادی-اجتماعی نامناسب

11-کمبود کلسیوم در مواد غذایی

12-لوپوس اریتماتوس عمومی :یک بیماری است ناشیاز اختلال در سیستم ایمنی

عوارض مادری پره اکلامپسی:

تشنج کما اختلالات انعقادی

عوارض جنینی پره اکلامپسی:

تاخیر رشد داخل رحمی زجر جنینی

کنترل مادر در شرایط پره اکلامپسی

-ویزیت 3بار در هفته

-اندازه گیری فشار خون و پروتیین (البومین)ادرار3بار در هفته

-کنترل وزن روزانه

-اموزش تغذیه

-توصیه به استراحت

رژیم غذایی روزانه مادر مبتلا به پره اکلامپسی

·-پروتیین 60 تا 70 گرم(استفاده از تخم مرغ حداقل 2 بار در هفته)

·-کلسیم 1200 میلی گرم

 ·-استفاده کافی از روی(موجوددر ماهی)

 ·-منیزیم(موجود در سبزیجات به ویژه نخود سبز)

 ·-کلیه ویتامین ها

 ·-محدود کردن نمک نه قطع کامل ان

 مراقبت دهان و دندان زمان بارداری بهداشت دهان ودندان دهان و دندان مراقبت دهان و دندان,مراقبت دهان و دندان در بارداری ... تازه ترین مطالب بخش کودکان(فرهنگ اسامی، تربیت، خلاقیت، رفتار کودک، تغذیه کودک و ... بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری - Nini Plus Website در دوران بارداری باید رعایت بهداشت دهان و دندان (استفاده از مسواک و نخ دندان و دهان ... دهان به دقت با آب شسته و سپس مسواک زده شود ضمن اینکه استفاده از تغذیه مناسب در ... مراقبت بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری » پورتال مامایی ایران با ارتقاء سطح آگاهی عموم مردم در زمینه بهداشت دهان ودندان از طریق آموزش روشهای صحیح ... باکتریهای موجود در پلاک از مواد قندی غذاها تغذیه می کنند و در جریان این کار اسید ... سلامت دهان و دندان در دوران بارداری - نمناک سلامت دهان و دندان در دوران بارداری و راه های درمان مشکلات دهانی در دوران بارداری را درنمناک ... رعایت نکات بهداشتی و درمانی مطلوب در دوران بارداری بسیار ضروری می باشد. ... راهبردهای درمانی برای کاهش مواجهه با اسید از تغییرات رژیم غذایی و شیوه زندگی به ... بهداشت دندان در دوران بارداری - دکتر نورا سلیمانی.افت دهان ... خانمهای باردار باید توجه داشته باشند که در دوران حاملگی باید بیشتر بهداشت دهان را رعایت کنند .... رعایت بهداشت دهان و دندان از پوسیدگی و خرابی دندان‌ها و بیماریهای لثه و بوی بد دهان جلوگیری می‌کند ... بهترین نوع تغذیه برای داشتن دندان های خوب چیست؟ آوای سلامت - بهداشت دهان و دندان 1- نقش اساسی در جویدن و تغذیه ... 1- عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و عدم استفاده از مسواک و نخ مناسب که این امر منجر به تشکیل لایه میکروبی روی ... نکته : به زنان زنانی که قصدبارداری دارند توصیه می شود قبل از بارداری به دندان پزشک مراجعه نمایند تا در ... بارداری و زایمان - بارداری و بهداشت دهان و دندان ۱۶ آذر ۱۳۹۰ ه‍.ش. - بارداری و زایمان - بارداری و بهداشت دهان و دندان - اطلاع رسانی در مورد مراحل قبل از ... 3- از یک رژیم غذایی متعادل و کامل که حاوی حداقل مواد شیرین و حداکثر ... حاملگي و بهداشت دهان ويزيت هاي دوره اي در طي دوران حامگلي جهت كنترل وضعيت بهداشت دهان و دندان توصيه مي شـود اما روش بهتر آن ... رژيم غذاي متعادل براي تغذيه مادر و نوزاد ضروري مي باشد. مراقبت بهداشت دهان و دندان در دوران بارداري : سایت پزشکان ... ۲۵ دی ۱۳۸۵ ه‍.ش. - بهداشت‌ دهان‌ و دندان‌ يكي‌ ازشاخه‌هاي‌ مهم‌ بهداشت‌ عمومي‌ به‌ شمارمي‌رود و رعايت‌ آن‌ ... دندان‌ – لثه‌ وآشنايي‌ با نحوه‌ تشكيل‌ پلاك‌ وبيماريهاي‌ آن‌ و اهميت‌ تغذيه‌ با ... مراقبت از دندان‌ ها در بارداری ۱۹ فروردین ۱۳۸۹ ه‍.ش. - باید دندان ‌هایم را زود تر درست کنم؛ چون می ‌گویند در دوران بارداری نمی ‌شود ... ملاقات دوم 3 ماهه اول براي ارزيابي رعايت بهداشت دهان از سوي خانم باردار است. ... اگر مي خواهيد با کارشناسان تغذيه ي سايت درباره رژيم هاي غذايي مشورت کنيد، ... بهداشت دهان و دندان ، تغذيه و ... در بارداري استفاده از دهانشویه در دوران بارداری عفونت دندان در بارداری درمان گیاهی دندان درد در دوران بارداری دندان درد از علائم بارداری دهانشویه پرسیکا دندان درد در بارداری

درباره : انجمن پزشکی درمانی , درمان های جنسی و زناشویی / سلامت جنسی ,
بازدید : 516 تاریخ : سه شنبه 24 فروردین 1395 زمان : 14:46 نویسنده : درمان وب نظرات (0)
مطالب مرتبط
  • درمان کرونا درمان کرونا
  • علت و درمان ورم کردن دست و پای زن باردار و حامله علت و درمان ورم کردن دست و پای زن باردار و حامله
  • چگونه دندان های خود را سفید کنیم؟ , راهکارهای سفید کردن دندان ها با استفاده از مواد طبیعی چگونه دندان های خود را سفید کنیم؟ , راهکارهای سفید کردن دندان ها با استفاده از مواد طبیعی
  • راه درمان سرماخوردگی فوری در یک روز ,  درمان فوری سرماخوردگی , درمان فوری آنفولانزا , راه درمان سرماخوردگی فوری در یک روز , درمان فوری سرماخوردگی , درمان فوری آنفولانزا ,
  • راه درمان و رهایی از سرفه راه درمان و رهایی از سرفه
  • درمان سرفه , درمان سرفه خشک درمان سرفه , درمان سرفه خشک
  • بهترین روشها برای کم کردن وزن و از بین بردن چربی دور شکم بهترین روشها برای کم کردن وزن و از بین بردن چربی دور شکم
  • علل اصلی ناباروری و نازایی مردانه علل اصلی ناباروری و نازایی مردانه
  • رابطه پوشیدن لباسهای تنگ و ناباروری آقایان رابطه پوشیدن لباسهای تنگ و ناباروری آقایان
  • آی وی اف رایگان در بیمارستان /  IVF و IUI به صورت رایگان آی وی اف رایگان در بیمارستان / IVF و IUI به صورت رایگان
  • ارسال نظر برای این مطلب

    کد امنیتی رفرش

    آمار سایت
  • کل مطالب : 77
  • کل نظرات : 8
  • افراد آنلاین : 74
  • تعداد اعضا : 22
  • آی پی امروز : 111
  • آی پی دیروز : 68
  • بازدید امروز : 137
  • باردید دیروز : 102
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 10
  • بازدید هفته : 463
  • بازدید ماه : 463
  • بازدید سال : 36,868
  • بازدید کلی : 322,433
  • مطالب

    هدف از این انجمن پرسش و پاسخ در زمینه مسائل خانوادگی و زناشویی ایران می باشد ، انجمن پزشکی درمانی ، درمان وب ایران