انجمن پزشکی درمان وب - 4
loading...
سرویس سایت سایت رزبلاگ بزرگترین سرویس ارائه خدمات سایت نویسی حرفه ای در ایران

انجمن پزشکی درمان وب

پرسش و پاسخ در زمینه بیماری، مسائل خانوادگی و زناشویی و پل ارتباطی پزشک و بیمار

ارزیابی مایع منی ، منی چیست؟ ، منی کجا ساخته شده است؟ ، مایع منی طبیعی چیست؟ ،

عوامل محیطی مؤثر بر باروری مردان؟ ،چگونه می توانم باروری را حفظ کنم؟

 

منی چیست؟

مایع منی مایع سفید یا خاکستری ، ساطع شده از پیشابراه (لوله در آلت تناسلی مرد) در انزال است.

معمولا ، هر میلیلیتر مایع منی حاوی میلیونها اسپرم (اسپرم) ، اما اکثریت از حجم ترشحات غدد در اندام تناسلی مرد شامل است.

هدف از مایع منی است ، صرفا برای تولید مثل به عنوان یک وسیله نقلیه برای حمل اسپرم به دستگاه تناسلی زن. اگر چه انزال منی همراه ارگاسم و لذت جنسی ، نعوظ و ارگاسم توسط مکانیسم های جداگانه کنترل و انتشار منی برای رابطه جنسی لذت بخش ضروری نیست در اکثر افراد است.

منی کجا ساخته شده است؟

مایع منی شامل ترشحات غدد چند اما تنها 5 درصد از بیضه ها می آید.

که در آن مایع منی ساخته شده است
مشارکت غده درصد انزال کل
بیضه ها و epididymes 5 درصد
وزیکول سمینال 46 تا 80 درصد
غده پروستات 13 تا 33 درصد
غدد Bulbourethral و پیشابراه 2 تا 5 درصد

بیضه ها و epididymes

اسپرم را بیش از 70 روز به منظور توسعه و تنها در بیضه ها تولید می. اسپرم انفرادی توسعه درون بیضه ها از یک سلول به نام spermatogonium است.

spermatogonium تقسیم به تولید اسپرماتوسیت ، که پس از آن به اسپرم توسعه است. اسپرماتید توسعه دم آشنا و سلول به تدریج بدست می آورد که توانایی به حرکت را با ضرب و شتم دم آن است.

اسپرماتید در نهایت به spermatozoan بالغ توسعه است. این فرآیند حدود 60 روز طول می کشد و سپس اسپرم 10 تا 14 روز بیشتر طول می کشد تا از طریق مجاری هر یک از بیضه ها و آن لوله اسپرم ، بلوغ ، اپیدیدیم عبور ، قبل از آن می تواند بدن را را در مایع منی را ترک ، در طی انزال.

مایع که توسط بیضه تولید چند حاوی مواد شیمیایی است ، اما به ویژه غنی از تستوسترون است.

وزیکول سمینال

وزیکول سمینال معمولا مشارکت بیش از نیمی از حجم منی است. ترشحات آنها به ویژه غنی از شکر به نام فراکتوز را ، که یک ماده مغذی ضروری برای اسپرم است. آنها همچنین ماده ای است که باعث می شود که مایع منی به لخته (تبدیل شده چسبنده یا ژله مانند) پس از انزال ، تولید در تولید مثل مفید برای نگه داشتن اسپرم در گردن رحم یک زن فکر.

غده پروستات

ترشحات از غده پروستات که حاوی مواد شیمیایی مختلف ، که آنتیژن اختصاصی پروستات (PSA) است که احتمالا جالب ترین است. PSA آنزیم ، یک کاتالیزور است که باعث واکنش های بیوشیمیایی ، در این مورد یک نوع آنزیم به نام کوآگولاز می شده است. نخست تابع PSA ، تبدیل به مایع منی منعقد شده ، به طوری که اسپرم می تواند از آن فرار و شنا کردن تخمک (تخم مرغ) در دستگاه تناسلی زن بارور است.

سلولهای غده پروستات تولید PSA و برخی از آن نشت به داخل جریان خون ، و همچنین به عنوان ظاهر می شود در مایع منی است. بزرگتر و فعال تر غده پروستات ، PSA بیشتر به نظر می رسد در خون است. مردان بزرگ ، غده پروستات خوش خیم (غیر سرطانی) اغلب دارای سطح خون بالاتر از PSA از حد متوسط ​​است. مردان با سرطان پروستات ممکن است به سطح بسیار بالایی داشته باشد . با این حال ، سطح PSA همچنین می توانید نرمال در هر دو بیماری باشد. این یک شاخص مفید از اندازه غده پروستات و فعالیت است ، اما یک آزمون خاص برای ابتلا به سرطان پروستات نیست.

غدد Bulbourethral و پیشابراه

ترشحات این غدد روان دستگاه تناسلی مرد است ، اما آنها همچنین ممکن است حاوی آنتی بادی است که می تواند قدرت باروری تاثیر می گذارد. این آنتی بادی ضد اسپرم می تواند اسپرم های در حال حرکت به درستی و جلوگیری از fertilising تخمک (تخم مرغ) جلوگیری از آنها را.

مایع منی طبیعی چیست؟

مایع منی است که معمولا سفید یا خاکستری است ، اما می تواند گاهی اوقات زرد رنگ ظاهر می شود. مایع منی به رنگ صورتی یا قرمز نشان می دهد که خون وجود داشته باشد. اگر چه این تنها به ندرت به علت یک مشکل سلامتی جدی ، مردان با منی که به نظر می رسد خون آلود باید از مشاوره به دنبال پزشک خانواده خود.

لخته های مایع منی تقریبا بلافاصله پس از انزال ، از تشکیل چسبنده ، ژل مانند مایع. آن را دوباره تبدیل به مایع در 5 تا 40 دقیقه است. این کاملا طبیعی برای منی برای تشکیل گویچه های ژله مانند و این هیچ درمانی و یا مشکل باروری را نشان نمی دهد. شکست روانگرایی لخته شدن و پس از آن می تواند باعث مشکلات باروری شود.

متوسط ​​حجم از مایع منی تولید شده در انزال 2 تا 5ml است. جلد به طور مداوم کمتر از 1.5ml (hypospermia) و یا بیش از 5.5ml (hyperspermia) احتمالا غیرطبیعی است. پایین حجم ممکن است بعد از انزال بسیار مکرر و بالاتر حجم پس از قطع طولانی مدت دیده می شود رخ می دهد.

سازمان بهداشت جهانی فراهم می کند تعریف تعداد اسپرم "طبیعی" :

  • غلظت اسپرم باید حداقل 20 میلیون در هر میلی لیتر است.
  • حجم کل مایع منی باید حداقل 2ml.
  • تعداد کل اسپرم در انزال باید حداقل 40 میلیون.
  • حداقل 75 درصد از اسپرم ها باید زنده (آن را تا 25 درصد طبیعی است است مرده است).
  • حداقل 30 درصد از اسپرم ها باید از شکل و فرم طبیعی باشد.
  • حداقل 25 درصد از اسپرم ها باید شنا کردن با حرکت سریع رو به جلو است.
  • حداقل 50 درصد از اسپرم ها باید شنا کردن به جلو است ، حتی اگر تنها سست.

کاملا تعجب آور است که چگونه بسیاری از مرده و غیر طبیعی اسپرم در نمونه "طبیعی" می تواند.

اندازه گیری تعداد اسپرم یک کسب و کار بسیار فنی است و نتایج را می توان تحت تأثیر عوامل بسیاری ، از جمله طول زمان بین انزال و مایع منی تجزیه و تحلیل نمونه و نحوه نمونه نگه داشته است وقتی که به آزمایشگاه منتقل شده است.

می تواند وجود دارد تغییرات زیادی در تعداد اسپرم در یک فرد ، حتی بیش از چند روز. این مهم است که حداقل دو ، ترجیحا سه بار یا بیشتر ، نمونه ها تجزیه و تحلیل ، هر کدام حداقل دو تا سه هفته از هم جدا شده است. نمونه تک به ارزیابی کیفیت مایع منی ناکافی است.

تعداد اسپرم تنها نشانه ای از fertilising ظرفیت و تعداد نرمال موفقیت را تضمین نمی کند. علاوه بر این ، بیشتر لزوما بهتر نیست ، به عنوان بیش از حد بالا تعداد اسپرم نیز می تواند در نتیجه مشکلات باروری.

باروری مردان رو به کاهش است؟

مقالات متعددی پیشنهاد کرده اند که تعداد اسپرم در حال افتادن و که باروری مردان رو به زوال است. یکی از به طور گسترده ای ترین گزارش یک مقاله در سال 1992 توسط کارلسون و همکاران 1 می باشد که در 61 مقالات پژوهشی منتشر شده از سال 1938 نگاه بود و این نتیجه رسیدند که تعداد اسپرم به طور متوسط ​​به حال توسط 42 درصد کاهش یافته است. با این حال ، تجزیه و تحلیل آنها از بسیاری جهات ناقص بود و نتیجه گیری خود را می توانید در نظر گرفته شود قابل اعتماد است.

مطالعات متعدد گذشته نگر تر از کیفیت مایع منی شده اند از آن زمان ، منتشر شده با نتایج متناقض است. بعضی معتقدند که تعداد اسپرم ها در حال کاهش است ، دیگران که در آن هیچ تغییر وجود دارد. حتی اگر تعداد اسپرم در حال سقوط ، اثر بر روی باروری نیز مشخص نیست. در حال حاضر ، هیچ شواهد روشنی راه یکی یا دیگری وجود دارد.

می تواند عوامل محیطی مؤثر بر باروری مردان؟

بسیاری از عوامل محیطی است که می تواند قدرت باروری مردان تاثیر می گذارد وجود دارد ، امروز بیش از 50 سال پیش است. عوامل عبارتند از :

  • disrupters غدد درون ریز
  • آلاینده های سمی
  • عفونت های جنسی
  • کمبود روی
  • اعتیاد به نوشیدن الکل
  • استعمال دخانیات
  • آنابولیک استفاده از استروئید
  • یونیزان تابش.

disrupters غدد درون ریز و متابولیسم مواد شیمیایی موجود در محیط زیست است که به موجب توانایی آنها اثر نامطلوبی بر سیستم غدد درون ریز (هورمونی) باعث پیامدهای بهداشتی. چندین آلاینده های صنعتی می تواند قدرت باروری تاثیر می گذارد ، می تواند به عنوان سیگار کشیدن و مصرف الکل. برخی از این سموم می تواند اختلالات تولید مثل ، بیماری های عصبی ، اختلالات سیستم ایمنی و سرطان شود.

آلاینده هایی که ممکن است باعث مشکلات باروری شود
سم بالقوه منبع
Thalates صنعت پلاستیک
Alkylphenols مواد شوینده صنعتی و خانگی
Bisphenol لاک به غذاهای کت درمان های دندانپزشکی
آفت کش های آلی (Lindane ، ددت ، و غیره) Lindane مورد استفاده در غلات ، میوه های نرم ، کلم
دی اکسین مقاله تولید ترانسفورماتور های انهدامی
Vinclozolin قارچ کش بر روی مواد غذایی استفاده می شود
فیتواستروژن محصولات سویا

چگونه می توان باروری ، حفظ کنم؟

  • اتخاذ یک شیوه زندگی سالم ، با یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم است.
  • آیا از سیگار و یا استفاده از داروهای روانگردان نیست.
  • الکل ننوشید ، یا نگه داشتن مصرف الکل در محدوده توصیه می شود.
  • سعی کنید برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض خطرات شغلی و صنعتی به روش های زیر ایمنی و پوشیدن لباس های محافظ در هنگام ارائه. کارفرمای شما تا به مسئولیت قانونی برای ارائه اطلاعات در مورد خطرات بهداشت حرفه ای و برای اطمینان از کارکنان به محیط کاری امن و سالم است.
  • اجتناب از قرار گرفتن در معرض بیماری های مقاربتی با اتخاذ شیوه های جنسی ایمن تر ، مانند استفاده از کاندوم و کاهش تعداد خود را از همکاران.

شواهد موجود حاکی از این نیست که پوشیدن شورت پاچه دار یا با فرو بردن بیضه در آب سرد با کیفیت مایع منی را بهبود بخشد.

مطالعه تحقیقاتی جالب از هلند نشان داد که از پوشیدن شلوار چرم تنگ و لباس زیر تنگ پلاستیکی با یکدیگر تحت تاثیر تحرک اسپرم ، اما نه به حال اثر به تنهایی.

برخی شواهد نشان می دهد که استرس را کاهش می دهد ، کیفیت منی ، احتمالا به علت تغییرات هورمونی در بدن است که نتیجه از استرس.

علل استرس در زندگی مدرن لژیون و نگرانی ها بر سر باروری یا عدم باردار شدن علل بسیار مهم استرس است . اگر شما نگران آن است که شما دارای مشکل باروری ، آن است که معقول به دنبال مشاوره از پزشک خانوادگی خود.

شانس لقاح در زوج جوان و سالم ، حدود 20 درصد در هر ماه است ، بنابراین تاخیر از سه تا شش ماه قبل از بارور شدن غیر عادی نیست. معقول و منطقی به درخواست ارزیابی اولیه پس از شش ماه از مقاربت محافظت نشده به طور منظم و بدون مفهوم است...................همه چیز درباره مایع منی و کیفیت اسپرم - مردمان ۹ آبان ۱۳۹۴ ه‍.ش. - منی چیست؟ ... هر میلی‌لیتر مایع منی به طور معمول حاوی میلیون‌ها اسپرم است اما اکثر حجم آن را ترشحات غدد موجود در ... مایع منی از چه ساخته شده است؟ ... مایع منی طبیعی چگونه است؟ ... یک نمونه تکی برای ارزیابی کیفیت منی کافی نیست. مایع منی چیست و چگونه در بدن ساخته میشود | بارداري و زايمان ... مایع منی چیست و چگونه در بدن ساخته میشود - مایع منی چیست؟ هر میلی‌لیتر مایع منی به طور معمول حاوی میلیون‌ها اسپرم است. منی ... مایع منی از چه ساخته شده است؟ مایع منی از ... یک نمونه تکی برای ارزیابی کیفیت منی کافی نیست. شمارش اسپرم فقط نشانه ظرفیت باروری است و یک شمارش طبیعی موفقیت را تضمین نخواهد کرد. علاوه بر ... همه چیز درباره مایع منی و کیفیت اسپرم - منی چیست؟ اسپرماتید دم معروف خود را ساخته و این سلول به تدریج با تکان دادن دمش، توانایی حرکت کردن پیدا می کند. ... عملکرد اصلی PSA مایع کردن منی لخته شده است تا اسپرماتوزوئید بتواند از آن فرار کرده و ... کاملاً طبیعی است که منی گلوبول های ژله مانند شکل دهد و این نشانه هیچ مشکل ... یک نمونه تکی برای ارزیابی کیفیت منی کافی نیست. کیفیت مایع منی و اسپرم - برزن عشاق ۲ مرداد ۱۳۹۰ ه‍.ش. - مایع منی مایع سفید یا خاکستری ، ساطع شده از پیشابراه (لوله در آلت تناسلی مرد) در انزال است. ... هدف از مایع منی است ، صرفا برای تولید مثل به عنوان یک وسیله نقلیه برای حمل اسپرم به دستگاه ... که در آن مایع منی ساخته شده است ... مایع منی طبیعی چیست؟ ... نمونه تک به ارزیابی کیفیت مایع منی ناکافی است. مایع منی چیست - پزشک آشنا ۸ دی ۱۳۹۳ ه‍.ش. - مایع منی مایعی به رنگ سفید یا خاکستری است که از مجرای خروجی مثانه (لوله آلت ... مایع منی در کجا ساخته می شود؟ ... اسپرماتوگونیوم نیز تقسیم شده و اسپرماتوسیت ها را بوجود می آورد ... لخته شدن مایع منی و تشکیل گلبول های ژل مانند امری طبیعی است و نشانه ... جهت ارزیابی کیفیت مایع منی یک نمونه کافی نیست. دانستنی هایی در مورد کیفیت اسپرم و مایع منی | هرآنچه باید ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ ه‍.ش. - هر اسپرم از سلولی به نام اسپرماتوگونی داخل بیضه ساخته می شود. ... عملکرد اصلی PSA مایع کردن منی لخته شده است تا اسپرماتوزویید بتواند از آن فرار کرده و برای ... یک نمونه تکی برای ارزیابی کیفیت منی کافی نیست. شمارش اسپرم فقط نشانه ظرفیت باروری است و یک شمارش طبیعی موفقیت را تضمین نخواهد کرد. ماماسایت - اسپرموگرام(آنالیز مایع منی) ماماسایت - اسپرموگرام(آنالیز مایع منی) - وبسایت جامع مامایی و زنان + پرسش و پاسخ. ... اسپرم چیست ؟ ... سلول اسپرم از یک سر، قطعه میانی و یک دم تشکیل شده است. ... اسپرم را در بارور سازی تخمک تحت تاثیر قرار دهند مورد ارزیابی قرار می گیرد . ... مطابق مقادیر مشخص شده سازمان بهداست جهانی شاخص های حداقل طبیعی کیفیت مایع منی ... آشنایی با آنالیز آزمایشگاهی منی : سایت پزشکان بدون مرز ۲۴ مرداد ۱۳۹۰ ه‍.ش. - میزان مایع منی تولید شده از چند قطره تا ۶ میلی لیتر متغیر است. ... مايع مني از چه ساخته شده است؟ ... اكنون با استفاده از كامپيوتر تمام موارد فوق ارزيابي مي شوند. ... غیر طبیعی بودن آنالیز مایع منی به سادگی احتمال کاهش باروری را مطرح میسازد. ... مفهوم نوزادان کم وزن (L.B.W) چیست و نوزادان کم وزن چه خصوصیاتی دارند ؟ - راههاي افزايش پاشش آب مني - چطور آلت تناسلی بزرگ داشته ... از زمانی که جنس مذکر (مردان) به دنبال یافتن راهی جهت افزایش پاشش منی و همچنین اورگاسم ... برای یک لقاح طبیعی، وجود یک تخمک ومقدار زیادی اسپرم لازم است. ... ــسـی ، افزایش کیفیت اسپرمها ، بهبود ساخت اسپرم و منی و. ... سمناکس به عنوان بهترین تقویت کننده مایع منی در نظر گرفته شده است. ... تفاوت ویاگرا با سمناکس چیست ؟ مایع منی چیست بایگانی - بهترین ها هر میلی‌لیتر مایع منی به طور معمول حاوی میلیون‌ها اسپرم است. منی ... مایع منی از چه ساخته شده است؟ .... یک نمونه تکی برای ارزیابی کیفیت منی کافی نیست. شمارش اسپرم فقط نشانه ظرفیت باروری است و یک شمارش طبیعی موفقیت را تضمین نخواهد کرد. ارزیابی مایع منی ، منی چیست؟ ، منی کجا ساخته شده است؟ ، مایع منی طبیعی چیست؟ ، وزیکول سمینال مايع مني در زنان اسپرم چگونه وارد رحم میشود مني زن چيست مواد تشکیل دهنده اسپرم اسپرم چیست کاندوم

بازدید : 531 تاریخ : سه شنبه 24 فروردین 1395 زمان : 14:58 نویسنده : درمان وب نظرات (0)

بهداشت دهان و دندان در بارداری ،

مسافرت در بارداری ، ورزش در بارداری ، تغذیه مناسب در بارداری ،

مصرف الکل در بارداری، ترومبو آمبولی در بارداری ، پره اکلامپسی

« بهداشت دهان ودندان » و پيشگيري از بيماريهاي دهان ودندان هر چند در همه طول عمر امري لازم و ضروري است و ليكن...

 

در دوران حاملگي از اهميت خاصي برخوردار مي باشد رعايت نكاتي بسيار ساده مي تواند به سلامتي مادر در دوران حاملگي و پس از آن كمك شاياني بنمايد. مادر باردار بايد به اين نكته توجه نمايد كه در هنگام حاملگي , مسئوليت دو نفر يعني خود و كودك را برعهده گرفته است . بايستي در حد توان از بهترين غذا استفاده كند و به نحواحسن از خود مراقبت نمايد. بسيار مهم است كه در اين دوران موادغذايي كافي وارد بدن شوند. بايد به ميزان كافي از لبنيات تازه , پروتئين ها , سبزيجات و مركبات استفاده نمايد. پوسيدگي دندانها: عده اي معتقدند كه در اثر حاملگي دست كم يك دندان آنها از دست رفته است و بقيه دندانها دچار آسيب جدي شده اند. حاملگي به خودي خود باعث از دست رفتن دندانها نمي شود بلكه با ايجاد بعضي عوارض در نهايت گاهي منجر به آسيب دندان مي شود. به عنوان مثال زنان باردار در دوران حاملگي گاه دچار تهوع و استفراغ هاي مكرر مي شوند. استفراغ كردن باعث مي شود بزاق دهان اسيدي شود و اسيدي شدن بزاق هم احتمال ايجاد پوسيدگي دندان و بيماري لثه را افزايش مي دهد. « پوسيدگي دندانها ناشي از تهاجم اسيد بر ميناي دندان است و روند پوسيدگي در نتيجه وجود پلاك ميكروبي ايجاد مي شود »

 

ژنژيويت حاملگي چيست؟

 

در طي دوران حاملگي به علت بالارفتن سطح بعضي از هورمونها(خصوصا افزايش ميزان پروژسترون ) واكنش لثه ها به پلاك دنداني افزايش يافته و امكان بوجود آمدن التهاب لثه (ژنژيويت ) زياد مي شود كه به آن « ژنژيويت حاملگي » مي گويند.بنابراين رعايت بهداشت دهان ودندان و برداشتن پلاك دنداني و تميزكردن مرتب دندانها در دوره حاملگي از اهميت بيشتري برخوردار است . گاهي استفاده از قرصهاي ضدبارداري نيز همين اثر را با شدت كمتري روي لثه مي گذارد. در صورتي كه عليرغم رعايت بهداشت , در دوران حاملگي دچار التهاب و خونريزي لثه شديد بايستي به دندانپزشك مراجعه كنيد.

 

 

تومور حاملگي

 

تغييرات هورموني در دوران بارداري گاهي اوقات سبب تغير حجم لثه مي شود. در پاره اي از موارد لثه بين دنداني يك يا دو دندان تغيير حجم داده , جويدن را دچار اشكال ميسازد.گاه به اين بافت التهابي تغيير حجم يافته « تومور حاملگي » اتلاق مي شود. اين حالت معمولا با حذف عوامل محرك موضعي از بين مي رود. اما گاهي لازم است كه توسط عمل جراحي سلامت را به نسج لثه برگرداند. حالت ياد شده معمولا زماني ايجاد ميشود كه از ابتدا كنترل دقيقي بر روي تشكيل پلاك صورت نگرفته است .

 

 

پيشگيري و مراقبت

 

بهتر است دهان ودندان هر خانمي قبل از حاملگي به طور دقيق معاينه و در صورت نياز درمان شود.

 

در دوران بارداري ضمن انجام ساير مراقبتها , دهان , دندانها و لثه هم بايد به طور كامل توسط كاركنان بهداشتي معاينه شده , روشهاي مسواك زدن و رعايت بهداشت با دقت بيشتري در اين دوران آموزش داده شود , در عين حال بايد توجه مادر را به نقاطي كه داراي التهاب و خونريزي مي باشند جلب نمود.

 

بسيار ديده شده كه بيماران با مشاهده خونريزي از لثه , از مسواك زدن خودداري مي نمايند. در اينگونه موارد مادر بايد بداند كه عليرغم وجود خونريزي لثه ناحيه مربوطه را مسواك بزند البته مي توان از يك تكه پارچه حوله اي نازك تميز كه به دور انگشت اشاره پيچيده شده نيز براي ماساژ لثه و تميز نمودن دندانهاي ناحيه مربوطه استفاده نمود.

 

 

توجه :

 

مادر باردار بايد در ماههاي 3 و 4 و 5 و 6 و 7 حاملگي هر ماه يكبار و در ماههاي 8 و 9 هر ماه دوبار از نظر بهداشت دهان و دندان توسط كاركنان بهداشتي مراقبت شده , وضعيت دهان و دندان وي در ماههاي 3 و 5 و 7 حاملگي در پرونده خانوار ثبت گردد.

 

در صورت وجود التهاب و خونريزي از لثه يا تومور حاملگي يا مورد غيرعادي ديگر بايد به مراكز بهداشتي درماني مراجعه نمايد.

 

در صورت نياز مادر باردار به درمانهاي دندانپزشكي بهترين زمان سه ماهه دوم حاملگي و ترجيحا ماه پنجم مي باشد.

 

به ياد داشته باشيد كه رفتار پدر و مادر الگويي براي كودكان است و عادات منظم بهداشتي شما مي تواند فرزند شما را تحت تاثير قرار دهد با دندانپزشك درباره مراقبت از دندانهاي كودك صحبت كنيد و با مشكلات و مسائل مربوط به رشد دندانهاي كودك آشنا شويد................


مصرف الکل در بارداری

مصرف مشروبات الکلی در دوران بارداری با کاهش هوش و استعداد یادگیری کودک را از پیشرفت در زندگی و بزرگسالی باز می‌دارد.

مصرف مشروبات الکلی به خصوص در سه ماه نخست بارداری توسط مادر،جنین را خطر وزن کم، سر کوچک، شکاف در لب بالایی و عارضه لب شکری قرار می‌دهد.


همچنین این کودکان از هوش و حافظه کمتر، قدرت یادگیری پایین مشکل در راه رفتن و حرف زدن مواجه هستند و نمی‌توانند مانند دیگر همسالان خود در زندگی پیشرفت و به مقامات بالا برسند.


نوع مشروبات الکلی تفاوتی ندارد و مصرف آن در دوران بارداری سلامت جنین را به خصوص در 3 ماهه اول به دلیل تکمیل اندامهای حیاتی به خطر می‌اندازد


در 3 ماهه دوم نیز حرکات جنین به دلیل مصرف مشروبات الکلی کند و آهسته می‌شود و هنگام تولد با کمبود وزن و مشکلات دیگر مواجه خواهد شد.


ولیوم و مقدار الکل در مشروبات مختلف متفاوت است و نمی توان حد مجاز و معینی را برای مصرف آن در دوران بارداری مشخص کرد و خانمهای باردار باید مصرف حتی مقدار اندک نیز سلامت جنین را با خطر مواجه می‌کند.


به منظور سلامت جنین و به دنیا آمدن نوزادی سالم و شاداب، مادران باید قبل از باردار مصرف الکل و سیگار را قطع و روزانه بیش از نیم ساعت از موبایل استفاده نکنند.


همچنین مصرف الکل توسط پدر نطفه را به دلیل وجود الکل در ترشحات، ضعیف و مشکلاتحاملگی را افزایش می‌دهد و به همین منظور پدر و مادر باید مشروبات الکلی را 3ماه قبل از تصمیم به بارداری قطع کنند.

ترومبو آمبولی در بارداری

ترومبوامبولی وریدی که شامل ترومبوز وریدی عمقی و امبولی ریه است سبب عارضه دار شدن 3-5%در 1000 بارداری می شود.

عوامل خطر زا

1-سن بالای 35 سال

2-چاقی(BMI بالای 30)

3-تعداد زایمان

4-سابقه خانوادگی

5-استراحت زیاد

6-بی حرکتی بیش از 4 روز

7-استفراغ بیش از حد

8-دهیدراتاسیون(کم ابی)

9-عفونت شدید

10-نارسایی احتقانی قلب

11-سندروم نفروتیک

12-پره اکلامپسی

13-وریدهای واریسی شدید

14-تروما و جراحی

15-زایمان طبیعی ترومبو امبولی کمتری نسبت به سزارین دارد.

نشانهها و علایم

الف)ترومبوزوریدی عمقی:این حالت در سه ماهه اول و دوم و سوم ممکن است رخ دهد.تشخیص ان در طی بارداری مشکل است از علایمان درد و تورم یک طرفه اندام تحتانی (مخصوصاسمت چپ)است.

ب)امبولیریه:این حالت پس از زایمان شایعتر از دوران بارداری است و 63%معمولا پس از سزارین روی می دهد.از علایم ان تنگی نفس-تاکی پنه (تنفس بیش از 30 )وکلاپس قلبی-ریوی است.(تنگی نفس در بارداری یکی از علایم غیر اختصاصی است).

علایم امبولی ریه:تنگی نفس ناگهانی-درد قفسه سینه-سیانور-بیقراری وتاکی پنه

 

تشخیص:

الف) سونوگرافی داپلر

ب)D دایمر

درمان:

تثبیت علایم حیاتی در اولویت اول است.راه هوایی-تنفس-گردشخون باید بلافاصله مورد توجه قرار گیرند و ممکن است نیاز به بستری در بخش مراقبتهای ویژه باشد.

در امبولی ریوی (تهدیدکننده حیات)درمان ترومبولیتیک(از بینبردن لخته)مورد نیاز است.ممکن است درمان با داروهای ضد انعقاد هم شروع شود.

هپارین اولین انتخاب برای پیشگیری و درمان امبولی ریه دربارداری است.

طول مدت درمان بین 6-3 ماه شامل 6 هفته پس از زایمان متغیراست.

پیشگیری:

اسپیرین با دوز کم برای افرادیکه خطر ترومبوز بالا دارندمورد استفاده قرار میگیرد.معمولا در زایمان واژینال هاییکه با استفاده از فورسپس باشد یا زایمان طول کشیده  و یا بی حرکتی پس از زایمان ترومبوپروفیلاکسی مورد استفاده قرار می گیرد.در سزارین معمولا پروفیلاکسی داده نمی شود مگر علایم ترومبو امبولی دیده شود ولی استفاده از جوراب عامل موثری است.

 

پره اکلامپسی

پره اکلامپسی چیست؟

پره اکلامپسی اختلال پیچیده ای است که حدود 5 تا 8 درصد زنان حامله را درگیر میکند تشخیص فشار خون بالا و وجود پروتین در ادرار ( به طور طبیعی در ادرار دیده نمیشود)

بعداز هفته بیستم  حاملگی است . این اختلال دربیشتر موارد بعد از هفته 37 حاملگی شروع میشود ولی در هر زمان از نیمه دوم حاملگی ونیز در زمان زایمان  ویا حتی بعد از زایمان ( معمولا در 24 تا 48ساعت اول بعد از زایمان ) ممکن است دیده شود. معاینات منظم در دوران بارداری که ازاوایل بارداری شروع میشود در تشخیص زود رس این اختلال و درمان مناسب تا ثیر داشته و سبب کاهش مرگ ومیر مادران و جنین می شود.

تفاوت پره اکلامپسی (pregnancy induced hypertension)

با فشار خون حاملگی (gestational hypetension)

 

بالا بودن فشار خون بعد از بیستمین هفته حاملگی بدون وجودپروتیین در ادرار فشار خون حاملگی بالا بودن فشار خون ناشی از حاملگی خوانده میشود.

علایم بالینی :

1-فشار خون بالا : فشار خون سیستولیک(ماکسیموم)بیشتر از 140 یا دیاستولیک (مینیموم)بیشتر از 90 میلیمیتر جیوه فشار خون بالا تلقی میشود .از انجا که فشار خون در طول روز نوسان دارد برای اطمینان ازبالا بودن فشار خون باید بیش از یکبار اندازه گیری شود.

2-وجود پروتیین در ادرار:به طور طبیعی پروتیین در ادرار دیده نمیشود میزان پروتیین در ادرار نوسان دارد بنابر این اگر پزشک بعد از اندازه گیری پروتیین در ادرار در یک نوبت به پره اکلامپسی مشکوک باشد دستور ازمایش اندازه گیری پروتیین ادرار 24 ساعته میدهد. در این آزمایش بیمار ادرار 24 ساعته را جمع آوری کرده و آزمایشگاه میزان پروتیین موجود در ادرار را میسنجد.

3-ادم گوده گذار (تورم):در صورتیکه متوجه تورم در صورت یاپف شدید دور چشم و یا تورم دستها بیشتر بیشتر از مختصر بود ویا تورم زیاد یاناگهانی در پاها یا قوزک پا مشاهده گردید بلا فاصله با پزشک معالج خود تماس بگیرید.

تورم به دلیل احتباس اب(که خود میتواند باعث افزایش وزن شود)رخ میدهد.بنابراین اگر در عرض یک هفته افزایش وزنی بیش از 1/5 کیلو گرم داشتیدبا پزشک خود تماس بگیرید.البته باید توجه داشت که تمام زنانی که به پره اکلامپسی مبتلا میشوند تورم نخواهند داشت.

 

پره اکلامپسی شدید تر علایم دیگری به دنبال خواهد داشت.

سردرد شدیدیا مستمر

تغیرات بینایی شامل دو بینی تاری دید دیدن نقاط شناور یاجرقه حساسیت به نور از دست دادن موقتی دید

درد یا حساسیت شدید در قسمت بالای شکم

تهوع و استفراغ

چه مادرانی در معرض پره اکلامپسی هستند ؟

1- حاملگی اول (زنانی که تا به حال زایمان نداشته اند)

2- حاملگیهای چند قلو

3-وجود سابقه فامیلی

4-سن مادر کمتر از 20 ویا بیشتر از 35 سال

5-افزایش فشار خون مزمن در صورتیکه بیمار قبل از حاملگی یا در طی نیمه اول حاملگی فشار خون بالاداشته باشد مبتلا به فشار خون مزمن تلقی شده و باید از نظر فشار خون و همچنین علایم پره اکلامپسی و نیز عوارض دیگر تحت نظر باشد.زنان مبتلا به فشار خون مزمن که دچارپره اکلامپسی میشوند نسبت به زنانی که یکی از این دو عارضه را به تنهایی دارند درمعرض خطرات بیشتری قرار دارند.

6-بیماری قند(چه از قبل بوده باشد چه در حاملگی ایجاد شده باشد)

7-بیماریهای کلیوی

8-بیماریهای مزمن عروقی

9-چاقی(وزن زیاد)

10-وضعیت اقتصادی-اجتماعی نامناسب

11-کمبود کلسیوم در مواد غذایی

12-لوپوس اریتماتوس عمومی :یک بیماری است ناشیاز اختلال در سیستم ایمنی

عوارض مادری پره اکلامپسی:

تشنج کما اختلالات انعقادی

عوارض جنینی پره اکلامپسی:

تاخیر رشد داخل رحمی زجر جنینی

کنترل مادر در شرایط پره اکلامپسی

-ویزیت 3بار در هفته

-اندازه گیری فشار خون و پروتیین (البومین)ادرار3بار در هفته

-کنترل وزن روزانه

-اموزش تغذیه

-توصیه به استراحت

رژیم غذایی روزانه مادر مبتلا به پره اکلامپسی

·-پروتیین 60 تا 70 گرم(استفاده از تخم مرغ حداقل 2 بار در هفته)

·-کلسیم 1200 میلی گرم

 ·-استفاده کافی از روی(موجوددر ماهی)

 ·-منیزیم(موجود در سبزیجات به ویژه نخود سبز)

 ·-کلیه ویتامین ها

 ·-محدود کردن نمک نه قطع کامل ان

 مراقبت دهان و دندان زمان بارداری بهداشت دهان ودندان دهان و دندان مراقبت دهان و دندان,مراقبت دهان و دندان در بارداری ... تازه ترین مطالب بخش کودکان(فرهنگ اسامی، تربیت، خلاقیت، رفتار کودک، تغذیه کودک و ... بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری - Nini Plus Website در دوران بارداری باید رعایت بهداشت دهان و دندان (استفاده از مسواک و نخ دندان و دهان ... دهان به دقت با آب شسته و سپس مسواک زده شود ضمن اینکه استفاده از تغذیه مناسب در ... مراقبت بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری » پورتال مامایی ایران با ارتقاء سطح آگاهی عموم مردم در زمینه بهداشت دهان ودندان از طریق آموزش روشهای صحیح ... باکتریهای موجود در پلاک از مواد قندی غذاها تغذیه می کنند و در جریان این کار اسید ... سلامت دهان و دندان در دوران بارداری - نمناک سلامت دهان و دندان در دوران بارداری و راه های درمان مشکلات دهانی در دوران بارداری را درنمناک ... رعایت نکات بهداشتی و درمانی مطلوب در دوران بارداری بسیار ضروری می باشد. ... راهبردهای درمانی برای کاهش مواجهه با اسید از تغییرات رژیم غذایی و شیوه زندگی به ... بهداشت دندان در دوران بارداری - دکتر نورا سلیمانی.افت دهان ... خانمهای باردار باید توجه داشته باشند که در دوران حاملگی باید بیشتر بهداشت دهان را رعایت کنند .... رعایت بهداشت دهان و دندان از پوسیدگی و خرابی دندان‌ها و بیماریهای لثه و بوی بد دهان جلوگیری می‌کند ... بهترین نوع تغذیه برای داشتن دندان های خوب چیست؟ آوای سلامت - بهداشت دهان و دندان 1- نقش اساسی در جویدن و تغذیه ... 1- عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و عدم استفاده از مسواک و نخ مناسب که این امر منجر به تشکیل لایه میکروبی روی ... نکته : به زنان زنانی که قصدبارداری دارند توصیه می شود قبل از بارداری به دندان پزشک مراجعه نمایند تا در ... بارداری و زایمان - بارداری و بهداشت دهان و دندان ۱۶ آذر ۱۳۹۰ ه‍.ش. - بارداری و زایمان - بارداری و بهداشت دهان و دندان - اطلاع رسانی در مورد مراحل قبل از ... 3- از یک رژیم غذایی متعادل و کامل که حاوی حداقل مواد شیرین و حداکثر ... حاملگي و بهداشت دهان ويزيت هاي دوره اي در طي دوران حامگلي جهت كنترل وضعيت بهداشت دهان و دندان توصيه مي شـود اما روش بهتر آن ... رژيم غذاي متعادل براي تغذيه مادر و نوزاد ضروري مي باشد. مراقبت بهداشت دهان و دندان در دوران بارداري : سایت پزشکان ... ۲۵ دی ۱۳۸۵ ه‍.ش. - بهداشت‌ دهان‌ و دندان‌ يكي‌ ازشاخه‌هاي‌ مهم‌ بهداشت‌ عمومي‌ به‌ شمارمي‌رود و رعايت‌ آن‌ ... دندان‌ – لثه‌ وآشنايي‌ با نحوه‌ تشكيل‌ پلاك‌ وبيماريهاي‌ آن‌ و اهميت‌ تغذيه‌ با ... مراقبت از دندان‌ ها در بارداری ۱۹ فروردین ۱۳۸۹ ه‍.ش. - باید دندان ‌هایم را زود تر درست کنم؛ چون می ‌گویند در دوران بارداری نمی ‌شود ... ملاقات دوم 3 ماهه اول براي ارزيابي رعايت بهداشت دهان از سوي خانم باردار است. ... اگر مي خواهيد با کارشناسان تغذيه ي سايت درباره رژيم هاي غذايي مشورت کنيد، ... بهداشت دهان و دندان ، تغذيه و ... در بارداري استفاده از دهانشویه در دوران بارداری عفونت دندان در بارداری درمان گیاهی دندان درد در دوران بارداری دندان درد از علائم بارداری دهانشویه پرسیکا دندان درد در بارداری

بازدید : 517 تاریخ : سه شنبه 24 فروردین 1395 زمان : 14:46 نویسنده : درمان وب نظرات (0)

ناتوانی رابطه جنسی در مردان

چگونه ناتوانی رابطه جنسی درمان می‌شود؟

راهکارهای درمانی ناتوانی رابطه جنسی از قبیل نداشتن نعوظ و زود انزالی و ...

ناتوانی رابطه جنسی در زنان

اختلال عملکرد رابطه جنسی در مردان, به عدم توانائی در رسیدن به رابطه رضایت بخش رابطه جنسی اطلاق می گردد. ممکن است ناشی ازناکاف بودن نعوظ.. اشکال در ریخته شدن مایع منی به مجرای پروستاتیک و یا اشکال در انزال باشد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  ناتوانی رابطه جنسی وضعیتی است که در آن مرد نمی‌تواند نعوظ پیدا کرده و قادر نیست که نعوظ خود را به مدت کافی جهت انجام نزدیکی حفظ نماید. اگر چه مشکل شایعی برای یک زوج محسوب می‌گردد ولی قابل درمان نیز هست.

ناتوانی در بسیاری از مردان به صورت نعوظ ناقص و یا اشکال دیگر آن دیده می‌شود ولی می‌تواند به صورت دایمی و مزمن باقی بماند. مواردی مثل بیماری‌های مزمن، داروها، افسردگی، هیجان و تشویش باعث بروز انواع زودگذر آن شده و مطمئن باشید که در صورت ابتلا به آن مجبور نیستید تا آخر عمر با آن زندگی نمایید.

کمک پزشک معالج همیشه قابل دسترسی است. پس از ملاقات با جراح کلیه و مجاری ادراری که در اغلب موارد، آموزش لازم در اینگونه موارد را دیده است، توصیه‌های لازم در اختیار شما گذاشته می‌شود. مجدداً به خاطر داشته باشید که ناتوانی رابطه جنسی با موفقیت قابل درمان است.

● نعوظ چگونه ایجاد می‌شود؟

برای اینکه نعوظ یا راست شدن آلت تناسلی ایجاد شود، باید قسمت‌های مختلف بدن با یکدیگر هماهنگ گردد. یک مرد تنها به این دلیل که می‌خواهد، نمی‌تواند به سادگی نعوظ پیدا کند.

جهت ایجاد نعوظ هماهنگی بین روان آدمی، مغز و دستگاه اعصاب مرکزی و محیطی، هورمون‌های خونی، عروق خونی اعم از شریان و ورید جهت ورود جریان خون به داخل آلت و عدم خروج آن از آلت ضروری می‌باشد. وقتی تمام این دستگاه‌ها با هم کار کنند دو جسم غاری بزرگ شبیه اسفنج موجود در داخل آلت با خون پر شده و بزرگی و سفتی آلت ایجاد می‌گردد.

● آسبب شناسی

ناتوانی رابطه جنسی می‌تواند به علت عیوب عضوی و یا روانی ایجاد گردد. عوامل متعددی در ایجاد نعوظ اخلال ایجاد می‌کنند. در ابتلای هر کدام از اعضا و دستگاه‌های دخیل در نعوظ که در بالا ذکر شد ناتوانی رابطه جنسی ایجاد می‌شود.

مثلاً وقتی مردی استرس و افسردگی داشته و یا نگران این باشد که نمی‌تواند عمل دخول را انجام دهد، دچار ناتوانی می‌گردد که به آن ناتوانی رابطه جنسی روانی می‌گویند. در بیش از نیمی از موارد، ناتوانی به علت بیماری یا جراحی و تصادف منجر به صدمات عروقی عصبی به وجود می‌آید. داروها و علل هورمونی نیز می‌توانند در این قضیه مؤثر باشند.

از میان بیماری‌ها باید از بیماری قند یا دیابت نام برد که ایجاد ضایعات عروقی عصبی کرده و هجوم جریان خون به داخل آلت را در هنگام تقاضای رابطه جنسی مختل نموده و ناتوانی رابطه جنسی ناشی از مرض قند را ایجاد می‌کند.

حفظ رژیم غذایی، ورزش و کنترل قند خون به وسیله دارو زیر نظر پزشک مربوطه مشکل را حل می‌نماید، ولی در صورت طولانی بودن، ناتوانی رابطه جنسی مزمن ایجاد می‌کند که درمان آن مشکل است.

یکی دیگر ازعلل عضوی، بیماری‌های قلبی عروقی می‌باشد که در آن جریان خون به داخل آلت کاهش یافته و شخص نعوظ کافی پیدا نمی‌کند. به علاوه گهگاه وریدها که وظیفه احتباس خون در داخل آلت را بر عهده دارند به خوبی عمل نکرده و شخص نمی‌تواند نعوظ خود را به مدت کافی جهت انجام نزدیکی پایدار نگاه دارد. به این حالت ناتوانی رابطه جنسی وریدی می‌گویند.

جراحی‌های وسیع لگنی که برای کنترل سرطان پروستات، مثانه و روده بزرگ به کارگرفته می‌شود، به علت اینکه در آن جراح سعی در برداشتن کامل تمام بافت‌های اطراف سرطان را دارد، سبب صدمه به عروق و اعصاب مسئول ایجاد نعوظ گردیده و نهایتاً ناتوانی رابطه جنسی ایجاد می‌کنند.

صدمات نخاعی به علت مرکزیت این عضو برای انتقال دستورات مغزی به اعضای بدن می‌تواند باعث ناتوانی رابطه جنسی گردد.

از مواد شیمیایی مؤثر در ایجاد ناتوانی رابطه جنسی باید به داروهای ضد فشار خون و داروهای عصبی و ضد افسردگی اشاره نمود. به این نوع، ناتوانی رابطه جنسی دارویی می‌گویند. البته در اینجا پزشک است که به شما جهت ادامه یا قطع دارو توصیه لازم را خواهد نمود و قطع خود سرانه دارو عوارض دیگری را می‌تواند در پی داشته باشد. الکل نیز باعث آسیب کبدی، اختلالات هورمونی و صدمات رشته‌های عصبی گردیده و در بعضی از مواقع منجر به ناتوانی رابطه جنسی دایمی می‌گردد.

 

نارسایی کلیه و کبد نیز به لحاظ ایجاد تغییرات هورمونی اغلب این عارضه را به دنبال خواهند داشت.

ناتوانی رابطه جنسی شامل انواع زیر است:

●  اشکال در نعوظ:

به معنی عدم توانائی در ایجاد و حفظ نعوظ سفت بوده که امکان دخول به واژن و رابطه رضایت بخش رابطه جنسی را نمیدهد

● انزال زودرس:

به انزال کنترل نشده قبل یا مدت کوتاهی بعد از ورود آلت به واژن اطلاق می شود.

● انزال دیررس:

 به انزال دیررس اشاره دارد.

● انزال برگشتی:

به معنی برگشت مایع منی به داخل مثانه در حین انزال بوده و ناشی از نارسائی مکانیسم گردن مثانه است

● آمار:

در بین سنین 70-40 سالگی, در 52% افراد به درجات مختلف اختلال نعوظ وجود دارد. 17% این موارد خفیف, 25% متوسط و 10% دیگر شدید است. با افزایش سن به خصوص موارد متوسط و شدید 3-2 برابر شایعتر می شوند. از عوامل مستعد کننده می توان به دیابت قندی, بیماری قلبی , فشار خون بالا و کمبود HDL( مرتبط با چربی خون) اشاره کرد. عوامل روانی یا پسیکولوژیک( نظیر افسردگی خشم…) نیز در اختلال عملکرد رابطه جنسی موثرند. انواع دیگر اختلال عملکرد رابطه جنسی که بسیار شایع هستند شامل انزال زودرس 28% فقدان تمایل رابطه جنسی 16% و اضطراب در هنگام نزدیکی 17% می باشد.

● پاتوژنز:

در نعوظ عوامل روانی ,عصبی, هورمونی, شریانی وریدی و سینوزوئیدی دخالت دارند. مواردی که بیش از یک عامل دارند و یا اینکه علل آنها بطور دقیق مشخص نمی باشد.. تحت عنوان علل دیگر بحث شده اند.

● مرورکلیه علل اختلالات نعوظ مردان

اختلالات مادرزادی :فقدان جسم غاری-فیبروز جسم غاری- ضایعات طناب نخاعی-ابنرمالیتی های مادرزادی
اختلالت پانکراس :دیابت ملیتوس
اختلالات نرولوزیک: بیماری MS – نروپاتی اوتونوم- نروپاتی محیطی
اختلالت عروقی: pripaism ( نعوظ دردناک) -گرفتگی عروقی شریانهای اون منطقه- واریکوسل
اختلالات آدرنال: سرطانها- بیماری کم کاری غده مذبور بنام بیماری آدیسون
اختلالات تیروئیدی: کم کاری تیروئید- پر کاری تیروئید
صدمات به پانکراس: صدمه به آلت- شکستگی لگن- صدمه ستون مهره ها- انجام هر گونه جراحی روی ستون فقرات
داروها: بلوکر های اتونومیک- استروژنها- آنتی آندروژنها- رزرپین- بلوکر های گیرنده دوپامین
اختلالت گنادی: یعضی از سندروم های کم کاری غده رابطه جنسی مردانه- عوارض اوریون بیضه- چرخش دوطرفه بیضه
بیضه پیر مردان- سرطانهای بینابینی زن ساز- اخته شدن
اختلالات غده هیپوفیز مغزی: وجود غده های خوش خیم- و بدخیم- کم کاری غده مذبور-
متفرقه: بیماری نادری بنام هموکروماتوز- نارسائی کلیه- بیحالی و ضعف عمومی

● اختلالات روانی

تئوریهای اولیه اشکال نعوظ را به اضطراب نسبت میدادند. در دهه 1950 اعتقاد بر این بود که علت 90% موارد اختلال نعوظ پسیکولوژیک است. امروزه با پیشرفت روشهای تشخیصی مشخص شده است که علت بیش از 50% ناتوانائیهای رابطه جنسی ارگانیک است و این درصد در سنین بالاتر بیشتر است. پاتوژنز ناتوانی رابطه جنسی با منشا روانی ناشناخته است. فعالیت بیش از حد سمپاتیک و مهار آزاد شدن نوروترانسمیترز ها از فرضیه های مطرح شده هستتند.

● اختلالات عصبی

ناتوانی رابطه جنسی به علت اختلالت نعوظ ممکن است ناشی از بیماری مغزی طناب نخاعی اعصاب کاورنوس و پودندال.. پایانه های انتهائی اعصاب و گیرنده ها باشد. حدود 95% بیماران با ضایعه کامل نرون محرکه فوقانی توانائی نعوظ دارند.ولی فقط 25% بیماران با ضایعه نرون محرکه تحتانی دارای نعوظ می باشند. در 90% ضایعات ناکامل نعوظ حفظ می شود. بیماریهای اختلال عملکرد مغز.. مثل سرطانها صرع حوادث عروق مغزی پارکینسون آلزایمر اغلب باعث کاهش میل رابطه جنسی می شوند. اختلال نعوظ در این موارد دیده نمی شود. اختلالات طناب نخاعی( مانند اسپاینا بی فایدا, فتق دیسک , سیرنگو میلی , تومور طناب نخاعی, تابس دور سالیس , بیماری ام اس) راه های آوران و یا وابران را درگیر میکند. اختلال اعصاب کاورنو و پودندال( آسیب مستقیم به اعصاب در تروما , جراحی رادیکال پروستاتکتومی و یا جراحی رکتوم) راه های ارتباطی را قطع میکنند. نوروپاتی محیطی مانند آنچه که در دیابت قندی الکلیسم مزمن و یا کمبود ویتامین دیده میشود به پایانه های عصبی آسیب وارد کرده و باعث کاهش ناقلین شیمیائی میشود

● اختلالات هورمونی

دیابت قندی شایعترین بیماری هورمونی است که با اختلال نعوظ همراه است. ناتوانی رابطه جنسی در دیابت عمدتا به علت عروقی, عصبی و روحی روانی است. کم کاری غدد رابطه جنسی در اثرسرطان های غده های مغزی, درمان با استروژن یا ترکیبات ضد آندروژن و برداشتن بیضه ها( ارکیکتومی) برای سرطان پروستات ممکن است میل رابطه جنسی و نعوظ های شبانه را مهار نماید. ناتوانی رابطه جنسی متعاقب پرولاکتین بالا( مهار تمایلات رابطه جنسی) پرکاری تیروئید, کم کاری تیروئید سندروم کوشینگ و بیماری آدیسون ایجاد می شود.

● اختلالات شریانی

هنگامی که آلت تناسلی در حالت شل می باشد, کمترین مقدار خون که فقط جهت رفع نیاز های متابولیک است وارد جسم غاری میشود و سطح گاز های خون در جسم غاری مشابه سطح آنها در خون وریدی است. پس از تحریک رابطه جنسی بطور ناگهانی مقدار زیادی خون شریانی وارد آرتریولهای متسع می شود. تا تمام سیستم سینوزوئیدی را باز کند و تعادل جدیدی در فشار ( حدود 100 میلی متر جیوه) برقرار نماید( نعوظ کامل) ; در همین زمان برای حفط نعوظ فقط مقادیر آستانه ای جریان خون وارد جسم غاری میشوند و آن را ترک میکنند. تنگ شدن مجرای شریانی بعلت سخت شدن جدار شریان منجر به افت شریان در شریان های کاورنوس و کاهش جریان خون شریانی میشود که قادر است فقط بخشی از سیستم سینوزوئیدال را پر نماید و این فشار در جدار سیوزوئید ها جهت مسدود کردن ورید ها کافی نیست این نارسائی شریانی منجر به نعوظ ناقص یا عدم توانائی در حفظ نعوظ اولیه
می شود.

● دارو ها و اختلالات رابطه جنسی

این داروها باعث ناباروری موقتی میشن:
کتوکونازول- اسپیرینولاکتون- الکل- سایمتدین- داروهای نشاط آور مثل ماری جوانا- هروئین- متادون-داروهائی که بعنوان شیمی درمانی ضد سرطان به حساب میاد.

اما یک دسته دیگر داروها هستند که روی مراحل رابطه جنسی اثر موقتی دارند, یعنی هنگام نعوظ یا انزال دلخواه ایجا داختلال میکنندتمامی داروهای ضد فشار خون,متیل دوپا- کلونیدین- رزرپین, میل رابطه جنسی رو کم میکنند. داروهای بتا بلوکر هم میل رابطه جنسیرو کم میکنند-اسپیرینولاکتون, داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای و مهار کننده های منو امینواکسیداز هم میل رابطه جنسی رو کم میکنند .فنوتیازین ها, بنزودیازپین ها, باربیتوراتها ناتوانی رابطه جنسی یعنی همان اختلال نعوظ و انزال میدن… تزکیبات حاوی هورمون های زنانه , مثل استروژن و ترکیبات ضد هورمون های مردانه هم ( مثل سایمیدین کتوکونازول سیپروترون استات) باعث ناتوانی موقتی میشن… البته الکل و کشیدن سیگار اگر بطور مزمن مصرف بشن..خطر آسیب دائمی دستگاه تولید مثل را دارد..

● بیماریهای سیستمیک و سایر اختلالات

1- دیابت قندی: ناتوانی رابطه جنسی در بیش از 25% افراد جوان مبتلا به دیابت و 75% بیماران مسن دیابتی دیده میشود. دیابت قندی روی سیستم عصبی و عروقی اختلال ایجاد میکند. بالا بودن قند خون اثری روی نعوظ ندارد.
2- بیماریهای کلیوی: در 50% بیمارانی که دیالیز می شوند ناتوانی رابطه جنسی دیده میشود که عوامل زیر در آن دخالت دارند: کاهش غلظت تستوسترون سرم, نوروپاتی دستگاه خودکار, تسریع بیماریهای عروقی, مصرف داروهای مختلف, بدتر شدن بیماری اولیه و استرس های روانی. در یک مطالعه مشخص شد با پیوند کلیه, توانائی رابطه جنسی(potency) در 75% بیماران بهبود می یابد.
3- سایر بیماریها: بیماران مبتلا به آنژین صدری نارسائی قلبی و یا بیمارانی که از انفارکتوس قلبی جان سالم بدر برده اند بعلت اضطراب نارسائی شریانی و یا اثرات داروهای قلبی دچار ناتوانی رابطه جنسی می شوند. همچنین اضطراب عامل اصلی ناتوانی رابطه جنسی در بیماران مبتلا به آمفیزم شدید است. اگر چه بالابودن فشار شریانی در بین بیمارانی که ناتوانی رابطه جنسی دارند شایع است ولی تحقیقات نشان داده ناتوانی رابطه جنسی در بیماران فشار خونی نسبت به گروه کنترل تنها کمی بیشتر بوده است.

● تشخیص و درمان
بررسی بیماران باید شامل اخذ شرح حال دقیق معاینه فیزیکی مصاحبه با شریک رابطه جنسی انجام آزمایشات روتین نظیر شمارش خون کامل ادرار قند خون ناشتا کراتینین سرم سطح سرمی تستوسترون در صبح و غلظت پرولاکتین باشد. در بیمارانی که علائم بیماری پروستات دارند بررسی ترشحات لازم است.

● ناتوانی رابطه جنسی روانی( پسیکوژن)

شروع ناگهانی ناتوانی رابطه جنسی, اختلال عملکرد رابطه جنسی ( مثل داشتن نعوظ مناسب با یک شریک رابطه جنسی و نعوظ ضعیف با سایر شرکای رابطه جنسی , یا نعوظ طبیعی شبانه علیرغم اختلال نعوظ در روز .. همگی یافته هائی به نفع ناتوانی رابطه جنسی با منشاء روانی است. با بررسی فعالیت نعوظ شبانه(NPT).. بطور طبیعی باید هر 3-5 نعوظ در هر شب وجود داشته باشد.. که هر یک بین 25-35 دقیقه بطول بکشد.. وجود داشته باشد) , میتوان در افتراق اختلال نعوظ پسیکوژن(NPT طبیعی است) و اختلال نعوظ ارگانیک (NPT غیر طبیعی است) افتراق قائل شد. تست تزریق داخل کاور نوس ( با یا بدون تحریک رابطه جنسی).. در اثبات تشخیص اختلال رابطه جنسی پسیکوژن کمک کننده است. اگر اختلال عصبی و یا هورمونی موجود باشد ایجاد نعوظ کامل بعد از تزریق, قویا به نفع اختلال نعوظ پسیکوژن است.

● درمان ناتوانی رابطه جنسی با منشاء روانی ( پسیکوژن)

شروع ناکهانی ناتوانی رابطه جنسی, اختلال عملکرد رابطه جنسی ( مثل داشتن نعوظ مناسب با یک شریک رابطه جنسی و نعوظ ضعیف با سایر شرکای رابطه جنسی , یا نعوظ طبیعی شبانه علیرغم اختلال نعوظ در روز .. همگی یافته هائی به نفع ناتوانی رابطه جنسی با منشاء روانی است. با بررسی فعالیت نعوظ شبانه(NPT).. بطور طبیعی باید هر 3-5 نعوظ در هر شب وجود داشته باشد.. که هر یک بین 25-35 دقیقه بطول بکشد.. وجود داشته باشد) , میتوان در افتراق اختلال نعوظ پسیکوژن(NPT طبیعی است) و اختلال نعوظ ارگانیک (NPT غیر طبیعی است) افتراق قائل شد.

تست تزریق داخل کاور نوس ( با یا بدون تحریک رابطه جنسی).. در اثبات تشخیص اختلال رابطه جنسی پسیکوژن کمک کننده است. اگر اختلال عصبی و یا هورموی موجود باشد ایجاد نعوظ کامل بعد از تزریق قویا به نفع اختلال نعوظ پسیکوژن است.

از لحاظ تئوری درمان ارجح ناتوانی رابطه جنسی با منشا روانی( سایکوتراپی) است. درمان فردی با روش سایکوآنالیز( که بر تئوری فروید استوار است و معتقد است اختلال نعوظ ناشی از ترس نا خود آگاه بوده که در کمپلکس ادیپوس متمرکز است), درمان سایکودینامیک ..رفتار درمانی آموزش فیدبک و درمان با هیپنوتیزم از سایر روشهای درمانی است. اگر بیمار از روان درمانی خود داری کرده و با بعد از چند جلسه بهبودی مشخصی پیدا نکند.. میتوان اقدام به درمان جایگزینی کرده که شامل استفاده از دستگاه واکیوم تزریق داخل جسم غاری و یا تجویز داخل مجرائی مواد گشاد کننده عروقی.. پروتز های آلت است. اخیرا داروی مهار کننده فسفو دی استراز بنام ویاگرا یا silendefil… که در درمان ناتوانی رابطه جنسی پسیکوژن خیلی موثر است…84% بهبود داشته اند و 70% موفق به مقاربت شده اند( در برابر 29% و 26% بهبودی با دارو نما). امروزه این دارو جهت غربالگری تشخیصی به منظور رد ناتوانی رابطه جنسی پسیکوژن کاربرد پیدا کرده است.

● درمان ناتوانی رابطه جنسی با منشاء روانی

از لحاظ تئوری درمان ارجح ناتوانی رابطه جنسی با منشا روانی( سایکوتراپی) است. درمان فردی با روش سایکوآنالیز( که بر تئوری فروید استوار است و معتقد است اختلال نعوظ ناشی از ترس نا خود آگاه بوده که در کمپلکس ادیپوس متمرکز است), درمان سایکودینامیک ..رفتار درمانی آموزش فیدبک و درمان با هیپنوتیزم از سایر روشهای درمانی است. اگر بیمار از روان درمانی خود داری کرده و با بعد از چند جلسه بهبودی مشخصی پیدا نکند.. میتوان اقدام به درمان جایگزینی کرده که شامل استفاده از دستگاه واکیوم تزریق داخل جسم غاری و یا تجویز داخل مجرائی مواد گشاد کننده عروقی.. پروتز های آلت است.

داروی مهار کننده فسفو دی استراز بنام ویاگرا یا silendefil… که در درمان ناتوانی رابطه جنسی پسیکوژن خیلی موثر است 84% بهبود داشته اند و 70% موفق به مقاربت شده اند( در برابر 29% و 26% بهبودی با دارو نما). امروزه این دارو جهت غربالگری تشخیصی به منظور رد ناتوانی رابطه جنسی پسیکوژن کاربرد پیدا کرده است.

● ناتوانی رابطه جنسی با منشاء عصبی

بطور ایده ال باید تمام سیستم عصبی را به عنوان یک مجموعه مورد معاینه قرار دارد. در بررسی ها باید توجه خاصی به عملکرد سیستم عصبی خود کار, سوماتیک اعصاب ساکرال( خاجی) مبذول داشت. که در این میان بررسی کنترل ادرار مدفوع وضعیت اسفنکتر ها و حس دستگاه تناسلی اهمیت ویژه ای دارد. سابقه دیابت, مصرف مزمن الکل, تروما ,مولتیپل اسکلروزیس حائز اهمیت است. معاینه باید شامل بررسی عملکرد حرکتی حسی و سوماتیک و اجزای آوران و وابران دستگاه خودکار باشد و چنانچه متخصص ارولوژی وسائل مورد نیاز این معاینات را ندارد باید با یک متخصص مغز و اعصاب مشاوره نماید

● بررسی عملکرد حسی و حرکتی سوماتیک:
در بررسی میزان اختلال عصب دور سال می توان از biothesiometry استفاده کرد زیرا از بین رفتن حس ارتعاش یکی از اولین نشانه های نروپاتی محیطی دیابتیک است

● بررسی اجزای آوران و وابران دستگاه خودکار:
روش های متعدد بررسی عملکرد اعصاب خودکار عبارتند از:
1- تغییرات ضربان قلب در حین تنفس عمیق که بیانگر رفلکس غیر طبیعی قلبی است و علامت زودرس نوروپاتی دستگاه خودکار است. 2- رفلکس پاسخ مردمک به نور 3- سیستومتری با آزمایش بتانکول و ثبت فشار مجرا 4- رفلکس بولبوکارورنوس جهت تحریک مجرای پروستاتیک.. این روشها غیر مستقیم هستند. بررسی دستگاه عصبی مرکزی: تست NPT یاnocturnal penile tumescence به همراه EMG و EEG انجام میشود. تست غیر طبیعی NPT , ضایعه دستگاه عصبی مرکزی را مطرح می نماید.
● درمان ناتوانی رابطه جنسی با منشاء عصبی

درمان ناتوانی رابطه جنسی نوروژنیک به شدت بیماری و عوامل همراه بستگی دارد. بیماران مبتلا به ضایعات خالص عصبی را می توانبا دستگاه واکیوم, وازودیلاتاتور های تزریقی و یا خوراکی و یا پروتز آلت درمان نمود. داروی جدید خوراکی بنام ویاگرا در بیماران مبتلا به آسیب نخاعی کاملا موثر بوده است و 83% بهتر در توانائی رابطه جنسی و 59% مقاربت موفق داشته اند. از آنجائی که بیماران مبتلا به ناتوانی رابطه جنسی عصبی, پاسخ شدیدتری به مواد وازودیلاتاتور تزریقی می دهند, باید شروع درمان با مقادیر کم دارو باشد تا نعوظ کمتر از یک ساعت ایجاد شود. در صورت استفاده از حلقه تنگ کننده آلت, حلقه حتما 30 دقیقه بعد برداشته شود.
● ناتوانی رابطه جنسی با منشاء هورمونی

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  بررسی شامل گرفتن شرح حال دقیق معاینه عمومی و بررسی محور هیپوتالاموس- هیپوفیز- گناد و بررسی کار تیروئید و آدرنال و بررسی وجود دیابت قندی , سابقه شیمی درمانی, رادیو تراپی, تماس با سموم الکل و داروها یا نارسائی کلیه می باشد.

در معاینه فیزیکی باید توجه خاص به نشانه های کم کاری غدد رابطه جنسی مردانه( بیضه های کوچک آتروفیک از بین رفتن موی صورت و بدن و ژنیکوماستی) و علائم خواجگی( موهای کم ناحیه صورت ژنیتالیا زیر بغل دستگاه تناسلی کودکانه و صدای زیر) معطوف شود.

آزمایش ها شامل اندازه گیری غلظت تستوسترون , پرولاکتین است. در بیمارانی که پرولاکتین بالادارند باید آزمایش تکرار شود ودر صورت بالا بودن مجدد با شک به تومور هیپوفیز به متخصص غددارجاع داده شود.

بیمارانی که سطح تستوسترون آنها در صبح پائین است باید بصورت مکرر LH و FSH در آنها اندازه گیری شود. اگر تستوسترون پائین ولی سطح LH و FSH افزایش نیافته باشد , باید برای بررسی اختلال عملکرد هیپوفیز یا هیپوتالاموس در خواست مشاوره غدد کرد.

اگر تستوسترون پائین و LH و FSH بالا باشد علت ناتوانی رابطه جنسی نارسائی اولیه بیضه است. نارسائی بیضه را می توان با تجویز تستوسترون زیر زبانی خوراکی یا عضلانی درمان کرد.

تزریق تستوسترون داخل عضلانی با دوز 200 mg هر 2 تا 3 هفته بعلت اثرات سمی ترکیبات خوراکی یا زیر زبانی روی کبد توصیه می گردد. در بیماران مبتلا به کم کاری هپوفیز از hcg می توان به منظور تحریک ترشح تستوسترون از بیضه استفاده کرد. در سرطان هیپوفیز که پرولاکتین زیاد ترشح میکند درمان با بروموکریپتین یا عمل جراحی توانائی رابطه جنسی را به بیمار باز میگرداند.

● ناتوانی رابطه جنسی شریانی

به جز موارد ناشی از تروما ,بیماریهای شریانی معمولا سیستمیک بوده و اعضای مختلف بدن را درگیر میکند. وجود سابقه بیماری عروق محیطی ,لنگیدن متناوب و تغییرات آتروفیک اندام ها یافته هائی به نفع درگیری احتمالی شریانهای آلت هستند. معاینات فیزیکی باید شامل لمس شرائین کاروتید براکیال فمورال و شریان دورسال آلت باشد. اندازه گیری فشار خون آلت به عنوان یک آزمایش غربالگری به منظور بررسی ضایعات شریانی آلت تناسلی معرفی شده است.

نسبت فشار خون شریان به آلت به فشار خون سیستولیک شریان براکیال, اندکس فشار آلتی – برکیال (PBI) نامیده می شود و شاخص خوبی برای بررسی بیماریهای شریانی است. نسبت کمتر از 0.6 قویا نشان دهنده ناتوانی رابطه جنسی با منشاء شریانی است.(PBI) از طریق داپلر با موج پیوسته بررسی و ادنازه گیری می شود.

باید توجه داشت که (PBI) طبیعی بیانگر جریان طبیعی و مناسب آلت نمی باشد. زیرا این اندازه گیری در حالت شل نشانه جریان خون در حالت نعوظ نمی باشد برای این منظور می توان داپلر را در زمانی که مواد وازو اکتیو داخل جسم غاری تزریق شده است انجام داد.

سونوگرافی توام با داپلر بسیار دقیق تر از (PBI) بوده و غیر تهاجمی است. آرتریو گرافی شرائین پودندال یا ایلیاک داخلی در موارد انتخابی صدمات لگن یا در بیماران جوانی که مشکوک به بیماری شریانی ایزوله هستند اندیکاسیون دارد. تنگی یا انسداد منفرد شریانهای خارج آلت, جهت ترمیم جراحی مناسب است.

● درمان ناتوانی رابطه جنسی با منشاء شریانی

بیمارانی که اختلال عروقی خفیف تا متوسط دارند.. معمولا با درمانهای غر جراحی نظیر مهار کننده های فسفو دی استراز خوراکی, واکیوم ,تزریق مواد وازو اکتیو داخل کورپوس کاورنوس پاسخ میدهند. در مورد بیماری شریانی شدید معمولا نیاز به روشهای جراحی باز گشائی عروق(revascularization) و پروتز وجود دارد. ویاگرا یک مهار کننده فسفو دی استراز5 خوراکی است که اثر شل کننده NO را تشدید می کند.

در خلال فعالیت رابطه جنسی NO از طریق اعصاب NANC در عضلات صاف آزاد میشود. این حالت موجب شل شدن عضلات کورپوس کاورنوس و تجمع خون در سینوزوئید ها و در نهایت نعوظ می گردد. فسفو دی استراز باعث تجزیه cgmp می گردد و توسط ویاگرا مهار می شود.

باید توجه داشت در صورت فقدان تحریک رابطه جنسی این دارو تاثیری در ایجاد نعوظ ندارد. پاسخ کلینیکی به دارو وابسته به دوز است. نعوظ در 63% بیاران با دوز 25 میلی گرم دیده میشود و در 82% بیماران با دوز 100 میلی گرم بهبودی نشان می دهند. عوارض جانبی حفف تا متوسط و شامل سردرد 16% فلاشینگ 10% دیس پپسی 7% و اختلال بینائی 3% است. لازم به تذکر است که این عوارض نیز وابسته به دوز هستند.

مصرف این دارو در بیماران قلبی باید با احتیاط صورت گیرد. دوز درمانی در شروع 50 میی گرم یک ساعت قبل از فعالیت رابطه جنسی است. این دارو در کبد متابولیزه می شود. بیمارانی که ترکیبات نیترات مصرف می کنند نباید از این دارو استفاده کنند.

داروهائی که داخل مجرا استعمال میشود نیز کاربرد خوبی داشته اند.ALPROSTADIL داخل مجرائی (MUSE) بطورمستقیم از مجرا جذب شده و به کورپوس کاورنوس میرسد. شایعترین عوارض آن شامل درد آلت تناسلی 11% و سوزش مجرای ادرار 7% است. انسیدانس فیبروز( خم شدن آلت تناسلی ندول پلاک پیرونی) حدود 1.4% است. در اغلب موارد بیماران عوارض جانب خفیف است از آنجائیکه این دارو امبریو توکسیک است لازم است در مواردی که همسر بیمار حامله است از کاندوم استفاده شود.

تزریق مواد وازو اکتیو در داخل جسم غاری نیز یک درمان مناسب است. مواد وازو اکتیو شامل پاپاورین به تنهائی یا همراه با فنتولامین و پروستاگلاندین بوده و باعث اتساع طولانی مدت شرائین می شوند. حتی بسیاری از بیماران به دنبال تزریقات مکرر وضعیت همودیناکیک بهتری پیدا کرده و بدون دارو نیز نعوظ خوبی داشته اند. عوارض این داروها شامل اکیوز محل تزریق, گیجی , فیبروز و پریاپیسم است.

● ناتوانی رابطه جنسی با منشاء وریدی ( کاورنوسال)

سابقه تورم سریع یا نعوظ ناقص به ویژه در مردان جوان قویا نارسائی وریدی را مطرح میکند. اگر چه نارسائی شریانی نیز علائم مشابهی را ایجاد میکند . گیجی, برافروختگی صورت و یا افت فشار خون سیستمیک متعاقب تزریق وازو دیلاتاتور ها ممکن است ناشی از نورو پاتی دستگاه اتونوم و یا نشت وسیع خون وریدی باشد. تایید تشخیص با کاورنوزومتری ضروری است.

به منظور مقاصد علمی استفاده از سرعت detumescence در حین انجام آزمایش تزریق و تحریک توام (CIS) جهت تشخیص ناتوانی رابطه جنسی با منشاء وریدی توصیه شده است. پس از تزریق 30 میلی گرم پاپا ورین یا 10 میکرو گرم پرو ستاگلاندین E1 درداخل جسم غاری و تحریک دستی ناحیه ژنیتال detumescence در عرض 5 دقیقه برای نارسائی مکانیسم انسداد وریدی جنبه تشخیصی دارد. شایعترین بیماری عضله کاورنوس, فیبروز پس از پریاپیسم و جایگزینی موضعی با پلاک های فیبروتیک در بیماری پیرونی است.

● درمان ناتوانی رابطه جنسی با منشاء وریدی

در بیماران مبتلا به لیک وریدی خفیف ,ویاگرا ,آلپروستادیل داخل مجرائی, وسیله ایجاد کننده خلاء(vacium device) یا تزریق مواد گشاد کننده عروق در داخل جسم غاری برای ایجاد نعوظ مناسب کافی است. درمان جراحی فقط برای بیمارانی که به درمانهای کمتر تهاجمی پاسخ نمی دهند مورد استفاده قرار میگیرد. بنا براین برای تمام بیماران قبل از تصمیم جهت عمل جراحی, اقدام به انجام روشهای کمتر تهاجمی نظیر استفاده از واکیوم یا تزریق داروهای گشاد کننده عروق , توصیه می شود و درمان جراحی در بیمارانی که به درمان فوق جواب ندهند یا آن را نپذیرند انجام می شود.

● اختلال عملکرد رابطه جنسی موثر بر ارگاسم انزال و emission

سمپاتکتومی دو طرفه در سطح L2 , در 40% موارد منجر به اختلال در عملکرد انزال در بیماران می شود. لنفادنکتومی دوطرفه , خلف صفاقی با درصد بالاتری از اختلالات emission همراه است. انزال رترو گراید معمولا نتیجه اختلال عملکرد اسفنکتر داخلی یا گردن مثانه است که معمولا به دنبال جراحی خارج کردن پروستات , مصرف داروهای آلفا بلوکر و نوروپاتی های سیستم اتونوم( دیابت) دیده می شود. emision و انزال موفقیت آمیز بدون ارگاسم, در برخی از بیماران مبتلا به ضایعات نخاعی دیده می شود. اگر بررسی میکروسکوپی وجود اسپرم را در داخل ادرار مثانه بعد از یک انزال خشک تایید کند… تشخیص انزال رترو گراید مظرح می شود ولی اگر اثری از اسپرم وجود نداشته باشد نارسائی emission مطرح می گردد.

● درمان

قطع مصرف داروهای آلفا بلوکر در برخی از بیماران مبتلا به نارسائی emission یا انزال رترو گراید منجر به درمان می شود. داروهای سمپاتومیمتیک نظر افدرین یا ترکیبی از کلر فنیرامین مالئات و فنیل پرو پانول آمین هیدرو کلراید, با موفقیت در انزال رترو گراید مورد استفاده قرار گرفته اند. ایجاد انزال از طریق تحریک الکتریکی ( electroejaculation) بوسیله پروب رکتال جهت برخی بیماران دچار ضایعات نخاعی بکار می رود.

استفاده از مشاوره روانپزشکی در اشخاصی که نمی توانند به ارگاسم و انزال برسند و استفاده از روش حساسیت زدائی, روش فشار دادن استفاده از بی حس کننده موضعی یا کاندوم که حساسیت گلنس و فرنولوم را کاهش می دهد جهت درمان انزال زودرس بکار می روند. اخیرا از مهار کننده های باز جذب سروتونین( فلوکسیتین
سرترالین کلومیپرامین) نیز جهت درمان انزال زودرس با موفقیت استفاده شده است.

● چگونه ناتوانی رابطه جنسی درمان می‌شود؟

ابتدا دو قدم برای حل مشکل شما وجود دارد.

در قدم اول پزشک نیاز دارد علت را جستجو نماید و در قدم دوم پزشک به شما کمک می‌کند که درمان مناسب را انتخاب نمایید.

پزشک چگونه علت را پیدا می‌کند؟ پس از سؤالات کافی در مورد نحوه شروع و پیشرفت بیماری و حالت روحی فرد مبتلا، پزشک معاینات کامل به عمل می‌آورد تا از صحت مقدار فشار خون، کار اعصاب و ساختمان آلت اطمینان حاصل نماید.

او سپس ممکن است انجام آزمایش بررسی نعوظ شبانه در حالت خواب را توصیه نماید که کمک زیادی برای افتراق علت عضوی یا روانی می‌کند. در کنار آن، بررسی وضعیت هورمون‌ها و قند خون و یا نحوه جریان خون به داخل آلت ممکن است درخواست گردد.

 در صورتیکه علت مشکل شما روحی و فکری تشخیص داده شود پزشک معالج، شما را نزد روان شناس یا روان پزشک مجرب معرفی خواهد نمود. اگر علت عضوی باشد روش‌های درمانی متعددی به شما پیشنهاد می‌گردد که شامل قرص‌های مختلف، تزریق آمپول به داخل عضله و حتی داخل آلت، وسایل خاص برای ایجاد نعوظ مصنوعی و بالاخره عمل جراحی و گذاشتن پروتز می‌باشد.
مسلم است که هر یک از طرق فوق خصوصیات خاص را خود دارند که منطبق با توانایی‌های شما می‌تواند مؤثر واقع شود. بنابر این نگران مشکل خود نباشید و به امید خدا با مشاوره با پزشک اورولوژی مرتفع خواهد شد.............ناتوانی جنسی در مردان؛ علل و درمان آن داروها و علل هورمونی نیز می‌توانند در ناتوانی جنسی مردان مؤثر باشند. ... چگونه ناتوانی جنسی درمان می‌شود؟ .... اضطراب جنسی، درمان اضطراب جنسی، ترس از رابطه جنسی ... بررسی اختلالات و ناتوانی درعملکرد جنسی مردان : سایت ... ۱۲ آذر ۱۳۹۰ ه‍.ش. - اختلال عملکرد جنسی در مردان, به عدم توانائی در رسیدن به رابطه رضایت بخش جنسی اطلاق می گردد. ممکن است ناشی ... مجدداً به خاطر داشته باشید که ناتوانی جنسی با موفقیت قابل درمان است. ○ نعوظ چگونه ایجاد می‌شود؟ برای اینکه نعوظ یا ... ناتوانی جنسی می‌تواند به علت عیوب عضوی و یا روانی ایجاد گردد. عوامل متعددی در ... ناتوانی جنسی در مردان؛ علل و درمان آن - سیمرغ ۱ بهمن ۱۳۸۷ ه‍.ش. - ناتوانی جنسی وضعیتی است که در آن مرد نمی‌تواند نعوظ پیدا کرده و قادر نیست که نعوظ خود را به مدت کافی جهت انجام ... افزایش کیفیت رابطه جنسی، چگونه و چرا .... چگونه ناتوانی جنسی درمان می‌شود؟ ... پزشک چگونه علت را پیدا می‌کند؟ درمان ناتوانی جنسی بدون استفاده از دارو - مردمان ناتوانی جنسی همیشه مثل کابوسی برای همه مــردان بوده است. ... از نوع اولیه است هیچگاه توانایی کافی برای انجام یک رابطه جنسی را به طور مطلوب نداشته اند. ... این نوع ناتوانی معمولاً به طور تدریجی ایجاد می شود و درمانش هم نسبت به نوع اول ساده تر می باشد. ..... که شعله تمایلات جنسی را خاموش میکند - 348,802بازدید; خانم ها: چگونه باردار شویم ... درمان ناتوانی جنسی مردان چگونه می توان به بيماران در زمينه درمان ناتوانی جنسی کمک کرد ؟ گفته می شود که شايع ترين مشکل درمان نشده در جوامع مختلف ناتوانی جنسی است و تنها %1 افراد مبتلا به ناتوانی جنسی تحت ... بدون جراحی، کمک به شناخت مشکل و ايجاد رابطه خواهد شد. زنان با ناتوانی جنسی مردان چه کار کنند؟ - Bartarinha.IR ... ۱۹ دی ۱۳۹۱ ه‍.ش. - در زوج درمانی از نوع سکس تراپی، تلاش می شود تا هماهنگی و تناسب لازم .... طلاق نیستند، معمولاً با شوهرانشان که ناتوانی جنسی دارند چگونه برخورد می ... فقط متاهل ها بخوانند ۳ تیر ۱۳۸۹ ه‍.ش. - ناتوانی جنسی؛ مشکلی که نادیده گرفته می ‌شود اگر چه به دلیل مسائل ... عملکرد جنسی گفته می ‌شود که به دنبال آن ها رضایت مرد و زن از رابطه زناشویی کاهش می ‌یابد. ... است که گفته می ‌شود شایع ‌ترین بیماری درمان شده در جوامع مختلف، ناتوانی جنسی ..... سلام چگونه تماس بگیرم مشكلم را چطوری بیان كنم لطفا راهنمایی كنید ... مشکلات جنسی زنان چیستند و چگونه درمان می شوند؟ - عصر ایران ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ ه‍.ش. - اختلال جنسی در زنان به انواع زیر تقسیم می شود: .... و دیگر اینکه فقط معطوف به شوهر است یا کلاً در رابطه با هر جنس مخالفی وجود دارد، در درمان اختلال جنسی زنان مهم است. ... مرد با همسرش که ناتوانی جنسی دارد، چگونه باید رفتار کند؟ دانستنیهای جنسی,ارگاسم زنان,ناتوانی جنسی,زود انزالی مردان ... سردی روابط جنسی,علل سردی رابطه زناشویی ... پرشین پرشیا-وقتی صحبت از افراط و تفریط می شود ذهن همه ما سراغ افراط و تفریط در مصرف مواد غذایی و خوراکی ها می رود ... ناتوانی جنسی - اختلال نعوظ - علل، علائم و مکمل های درمان ۲۹ آذر ۱۳۹۲ ه‍.ش. - اختلال عملکرد جنسی در مردان, به عدم توانائی در رسیدن به رابطه رضایت بخش جنسی اطلاق می گردد. ممکن است ناشی ازناکاف ... ناتوانی جنسی می‌تواند به علت عیوب عضوی و یا روانی ایجاد گردد. ..... چگونه ناتوانی جنسی درمان می‌شود؟ ابتدا دو ... چگونه ناتوانی رابطه جنسی (نعوظ و راست کردن) درمان می‌شود؟ درمان ناتوانی در نعوظ درمان نعوظ در مردان ناتوانی در زنان معنی ناتوانی درمان گیاهی ناتوانی نعوظ ناتوانی مردان در روابط زناشویی ناتوانی در جدول اوانافیل

بازدید : 502 تاریخ : سه شنبه 24 فروردین 1395 زمان : 14:29 نویسنده : درمان وب نظرات (0)

 

خطرات و عوارض مصرف گل یا ماری جوانا

  فواید مصرف ماری جوانا

Cannabis Plant.jpg

 


 

ماریجوآنا، گُل، گِراس، مرجان،علف و یا ماری، گُلِ خشکِ گیاه شاه‌دانه(به انگلیسی: Cannabis) است که از آن به‌عنوان محرک و داروی روان‌گردانِ طبیعی استفاده می‌شود و در بین مصرف‌کنندگان در ایران بیشتر با نام گل، ماری یا مرجان شناخته شده است. به جز ماری‌جوانا، ترکیبات دیگری از گیاه شاه‌دانه نظیر حشیش و روغن حشیش نیز به‌دست می‌آید.

 

تتراهیدروکانابینول[۱] ترکیبِ مؤثر همهٔ فراورده‌های گیاه شاهدانه و عامل اصلیِ آثارِ سرخوشی‌آورِ آن است.[۲] تَمدد اعصاب، درون‌اندیشی و افزایش اشتها از مهم‌ترین آثارِ دلخواه ذهنی و جسمیِ ماری‌جوانا است و از عوارض موقتیِ مهم مصرف آن می‌توان به کاهش حافظهٔ کوتاه‌مدت، خشکی دهان، سرخی‌دیدگان، اختلال در مهارت‌های حرکتی، و گاهی احساس اضطراب و وحشت اشاره کرد. مصرف درازمدت این ماده ممکن است اعتیاد روانی به همراه داشته باشد.

 

ماری‌جوانا، به‌عنوان یک مادهٔ محرک تفریحی، داروی درمانی، و همچنین در برخی مراسم مذهبی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این دارو بیشتر به‌صورت تنفسِ دودِ حاصل از سوختن (تدخینی) و گاهی به‌صورت خوراکی است. در حالت تدخینی، این گیاه را معمولاً خُرد می‌کنند و در کاغذ نازکی (معروف به پِیپِر paper) می‌پیچند و مصرف می‌کنند.

 

از اوایل قرن بیستم، در اغلب کشورهای دنیا، محدودیت‌هایی قانونی درمورد استفاده و فروش ماری‌جوانا و دیگر محصولاتِ گیاه شاهدانه وضع شده‌است. علاوه‌براین، ماری‌جوانا در برخی کشورهای دنیا مانند کانادا، بلژیک، استرالیا، هلند، اسپانیا و همچنین ۳۲ ایالت از کشور آمریکا به‌عنوان یک درمانِ گیاهی با تجویز پزشکان مورد استفاده قرار می‌گیرد که به‌عنوان ماری‌جوانای طبی از آن یاد می‌شود و در اغلب این کشورها مصرف آن قانونی است.

 

Bodily effects of cannabis fa.png

 


 

این ماده مخدر روانگردان می توان آسیب های مضر روانی زیادی روی مصرف کنندگان خود بگذارد.

 

 از قرار معلوم میزان مصرف این ماده روان‌گردان در دنیا و از جمله ایران بالاگرفته است. از دید محققین روان‌شناس نگرش افراد به مصرف یک ماده یا دارو و ادراک آن به‌صورت خطرناک یا بی‌خطر، روی گرایش به مصرف آن ماده یا دارو مؤثر است. یعنی احتمال بیشتری وجود دارد که اگر فردی پیامدهای مصرف یک ماده را خطرناک بداند، در مقایسه با فردی که خطری برای مصرف آن ماده متصور نیست، از مصرف آن ماده­ خاص خودداری کند.

 

تجارب بالینی بسیاری درمانگران ایرانی نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان علف، باورهای نادرستی درباره­ عدم اعتیادآوری این ماده و خطرناک نبودن آن دارند. این باور‌ها هم به‌عنوان مجوزی برای ادامه­ مصرف در نظر گرفته می‌شود و هم به‌عنوان مجوزی برای شروع مصرف نقش بازی می‌کند. در اینجا نگاهی به سه باور در این باره و صحت‌وسقم آنها خواهیم داشت.

 

باور اول: علف اعتیاد ندارد

 

ابتدا ببینیم تعریف اعتیاد چیست؟! از نگاه متخصصین اعتیاد، این بیماری پاسخ فیزیولوژیک بدن به مصرف مکرر مواد اعتیادآور است. این وابستگی از طرفی باعث تسکین و آرامش موقت و گاهی تحریک و نشاط گذرا برای فرد شده و از طرف دیگر بعد از اتمام این اثرات باعث جست‌­وجوی فرد برای یافتن مجدد ماده و وابستگی مداوم به آن می‌شود. در چنین شرایطی فرد هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روانی به ماده مخدر وابستگی پیدا می‌کند و مجبور است به‌تدریج مقدار ماده­ مصرفی را افزایش دهد.

 

حالا سؤال این است که تأثیرات جسمی و روان‌شناختی مصرف علف با تعریفی که از اعتیاد ارائه شد، چه شباهتی دارد؟

 

مصرف علف، تأثیرات مختلفی روی مصرف‌کننده می‌گذارد؛ یعنی هم باعث آرامش و کاهش اضطراب می‌شود، هم او را سرخوش و شوخ‌طبع می‌کند و هم باعث افزایش شور جنسی‌­اش می‌شود. ترجمه­ فیزیولوژیکی همه این حس‌ها، فعالیت سامانه پاداش در مغز است. به خاطر فعالیت این سامانه که‌ همان لذت حاصل از مصرف است، فردی که علف مصرف می‌کند بعد از اتمام این اثرات خوشایند، به‌طور مکرر به دنبال مصرف آن می‌رود. با توجه به پژوهش‌هایی که درباره­ خاصیت اعتیادآفرینی علف انجام‌شده، می‌توان گفت که مصرف مداوم این ماده، هم اعتیاد روانی و هم اعتیاد جسمی به بار می‌‎آورد.

 

باور دوم: چون مصرف علف اثر جسمی ندارد، پس مشکلی ندارد

 

در بررسی باور نادرست اول، تا حدودی به این موضوع پرداختیم؛ اما اگر بخواهیم دقیق‌تر این باور را بررسی کنیم، باید باز هم سری به دنیای پژوهش‌های اعتیاد بزنیم و ببینیم آزمایش‌های علمی درباره­ اثرات جسمی علف چه چیزی برای گفتن دارند. بر اساس این پژوهش‌ها، مصرف علف در کوتاه‌مدت این نتایج را به بار می‌آورد:

 

افراد پس از مصرف ماری‌جوانا، در مواردی نظیر ردیابی، توجه، زمان واکنش، حافظه­ کوتاه‌مدت، هماهنگی دست و چشم، گوش‌به‌زنگی، درک زمان و مسافت، تصمیم‌گیری و تمرکز دچار اختلال می‌شوند. به‌علاوه مصرف علف در کوتاه‌مدت باعث اضطراب، بدبینی، افزایش ضربان قلب و کاهش فشارخون هم می‌شود. با این اوصاف، می‌توانیم به‌روشنی نتیجه بگیریم که باور دوم هم نادرست است...

 

 

باور سوم: چون در بعضی ایالت‌های آمریکا مصرف علف آزاد شده است، پس مصرف آن مشکلی ندارد

 

قسمت اول این باور، یعنی آزادبودن مصرف علف در بعضی ایالت‌های آمریکا، صحیح است؛ اما نتیجه‌ای که از آن گرفته می‌شود، غلط است. ممکن است این تصمیم سیاست‌گذاران آمریکا، به این خاطر است، که فکر می‌کنند به این شیوه، می‌توانند کنترل بهتری روی مصرف علف داشته باشند؛ اما این تصمیم ربطی به اعتیادآور بودن و یا دیگر مضرات بهداشتی این ماده ندارد.

 

بنا به شواهدی که قبلاً ارائه شد مصرف علف وابستگی جسمی و روانی به بار می‌آورد. به‌علاوه پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مصرف دود ناشی از استنشاق علف مشکلات سلامتی مختلفی نظیر سرفه و خلط سینه ایجاد می‌کند؛ به‌علاوه در گزارش بنیاد ریه­ بریتانیا در سال ۲۰۱۲ شواهد و مدارکی ارائه شد که نشان می‌داد، خطر ابتلا به سرطان ریه بر اثر کشیدن سیگارهای علف رایج، حدوداً ۲۰ بار بیشتر از کشیدن سیگارهای تنباکو است.

 

نتایج یک مطالعه دیگر در آمریکا نشان داد، استفاده­ درازمدت از علف، با افزایش ۷۰ درصدی در ابتلا به سرطان بیضه ارتباط دارد و در نتیجه­ مصرف این ماده، برای سیستم غدد و تولیدمثل انسان مضر است. مطالعه­ دیگری به این نتیجه رسیده که مصرف علف حین حاملگی، رشد جنین را با اختلال همراه می­‌کند. شواهد دیگری هم وجود دارند که بر اساس آن­ها، کودکان مادرانی که علف مصرف می‌کنند، در مقایسه با سایر کودکان هم ‌سن و با زمینه­ اجتماعی مشابه، به مقدار بیشتری در معرض نواقص شناختی دائم، اختلال در تمرکز، بیش‌فعالی و ارتباط اجتماعی مختلف هستند.

 

در ‌نهایت پژوهش‌ها نشان می‌دهد که خطر خودکشی در افرادی که به مصرف علف وابستگی دارند، دو برابر بیشتر از افراد غیر وابسته است. با توجه به مقدار بسیار زیاد شواهدی که نشان‌دهنده­ی اثرات مضر مصرف علف، روی جنبه‎‌های متفاوت سلامتی است، می‌توانیم بگوییم که باور سوم هم نادرست است.

 

منبع::ایسنا/ویکیپدیا

ماری‌جوآنا - ماریجوآنا، گُل، گِراس، مرجان،علف و یا ماری، گُلِ خشکِ گیاه شاه‌دانه(به انگلیسی: Cannabis ) است که از آن به‌عنوان محرک و داروی روان‌گردانِ طبیعی استفاده می‌شود و در بین ... ‏۱ همه‌گیری - ‏۲ مصرف قانونی ماری‌جوانا - ‏۳ بررسی و اثرشناسی - ‏۴ شیوه و مصرف ماری جوآنا، مخدری خطرناک - تبیان ۳۰ تیر ۱۳۹۳ ه‍.ش. - پرمصرف ترین ماده مخدر در کل جهان! فکرش را می کردید که در بین این همه ماده مخدر ماری جوآنا واگیردارترین مخدر باشد؟؟ بله درست است... عوارض مصرف ماری جوانا - مجله پزشکی دکتر سلام ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ ه‍.ش. - این ماده مخدر روانگردان می توان آسیب های مضر روانی زیادی روی مصرف کنندگان خود بگذارد. تصاویر برای ماریگزارش تصاویر نتیجه تصویری برای ماری برای ماری تصاویر بیشتر برای ماری آپارات - ماری جوانا کشف بزرگ ترین مزرعه ئ مخفی ماری جوانا در اروپا. پندار. ۳۶۱ بازدید. ۲:۵۵ · رویدادهای خبری ۲۰۱۵ · اخبار مهم ایران و جه... ۱۱۶ بازدید. ۰:۳۰ · فیلم تاثیرگذارهشدار به معتادان ... تازه ها - درباره ماری جوانا ماري جوانا بيشتر از قسمت هاي فوقاني برگ ها، گل و تخمک هاي شکفته شده بوته شاهدانه از جنس ماده که بريده و خنک شده، تهيه مي شود. عنصر روان گردان موجود در گياه شاهدانه ... ماري جوانا چيست؟ - روزنامه آفرینش ۱۲ مهر ۱۳۸۵ ه‍.ش. - ماري جوانا بيشتر از قسمت هاي فوقاني برگ ها، گل و تخمک هاي شکفته شده بوته شاهدانه از جنس ماده که بريده و خنک شده، تهيه مي شود. عنصر روان گردان ... اختلالها و بیماری های روانی و جسمی - ماری جوانا ماری جوانا ماده ای است سبز رنگ وگاها خاکستری که از برگ خشک شده شاهدانه بدست می آید . تا قبل از سال 1960 شاید کمتر کسی نام ماری جوانا را شنیده بود اما امروزه از این ... ماری جوانا چیست؟ - سایت سرگرمی تفریحی پی سی پارسی nbsp ماری جوانا چیست؟ nbsp ماری جوانا بیشتر از قسمت های فوقانی برگ ها، گل و تخمک های شکفته شده بوته شاهدانه از جنس ماده که بریده و خنک. (تصاویر) کاشت ماری جوانا به جای گل در تهران! - فرارو ۵ مرداد ۱۳۹۳ ه‍.ش. - به گزارش تابناک، هرچه در سالهای گذشته درباره رواج کشت گیان ماری جوانا در آپارتمان شنیده و با افزایش نگرانی ها راجع به افزایش شیوع این شیوه ... جستجوهای مربوط به ماری فواید ماری جوانا ماری جوانا روش کاشت عوارض ماری جوانا ماری جوانا چیست ماری جوانا عکس ماری جوانا در ایران انواع ماری جوانا خواص ماری جوانا اثرات مضر مصرف علفباورهای نادرست درباره ماری جوانادود ناشی از استنشاق علفکشیدن سیگارهای علفماده روان‌گردانماری جوانامصرف علفمصرف ماری‌جوانا مواد مخدر..مصیبت امروز - ماری جوانا ماری جوانا بیشتر از قسمت های فوقانی برگ ها,گل ها ونخمک ها شکفته. شده بوته ... نحوه مصرف: نحوه مصرف ماری جوانا دارای بوی بسیار تندی است و عموما برای کشیدن. کامل ترین اطلاعات در مورد ماری جو انا - نیک صالحی منبع : سایت ستاد مبارزه با مواد مخدر ماری جو انا بيشتر از قسمت هاي فوقاني برگ ها، گل و تخمكهاي شكفته شده بوته شاهدانه جنس ماده كه بريده و خشك شده تهيه مي شود و در ... هشدار درباره كاشت «ماری جوانا» در ايران - سایت خبری تحلیلی ... ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ ه‍.ش. - و برخي ماري جوانا، که لاي کاغذ پيچيده مي شوند، دود مي شوند و مي روند لابه لاي هواي آلوده شهر. ماري جوانا، گياهي که تا چند سال پيش فقط نامي از آن شنيده ... آموزش گام به گام تولید ماری‌ جوانا برای فارسی زبانان + عکس این گیاه در آمریکاى شمالى به نام ماری جوانا یا چرس، در انگلیس به گراس، در .... به نظر من که تا اخر تمام مواد های مخدر و محرک رفتم : ماری مغز و جسم و روح ادم رو خراب خراب . ماری جوآنا (Mary Jane) - مددکار اجتماعی - پزشک و مشاور اجتماع اثرات آنی :فردی که ماری جوآنا مصرف کرده است، گیج به نظر می رسد و در راه رفتن مشکل دارد. چشمانی پرخون و قرمز دارد و قادر نیست وقایعی را که اتفاق افتاده است به ... ماری جُوانا ماری جُوانا - ... کنم با کت گل گل و حتی دو تا شلوار جین ! + امیدوارم هوا سرد باشه :|. + نوشته شده در یکشنبه پانزدهم فروردین ۱۳۹۵ساعت 17:28 توسط ماری جُوانا | نظر بدهید ... همه پرسی برای کاشت یا عدم کاشت ماری جوانا - YouTube ویدیو برای ماری ▶ 0:56 ۲۲ فروردین ۱۳۹۱ ه‍.ش. - بارگذاری توسطeuronews (به زبان فارسی) شرق اسپانیا برای رای دادن به کاشت یا عدم کاشت ماری جوانا در این روستا ... ایالات واشنگتن و کلورادو به مصرف ماری جوانا رای آری ... ویدیو برای ماری ▶ 1:14 ۱۸ آبان ۱۳۹۱ ه‍.ش. - بارگذاری توسطeuronews (به زبان فارسی) / علاوه بر باراک اوباما، طرفداران ازدواج همجنسگراها، مصرف ماری جوانا و تامین هزینه سقط جنین توسط دولت نیز از برندگان ... ماری جوانا در ایران - پارسینه ۶ آذر ۱۳۹۳ ه‍.ش. - چند هفته‌ای هست که علامت گیاه مخدر ماری جوانا را در جاهای مختلف تهران می بینم. مرد شماره یک اولین قهرمان ٢٠١٦ :: ورزش 3 ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ ه‍.ش. - به گزارش "ورزش سه"، فینال اولین گرند اسلم سال برگزار شد و نواک جوکویچ در پایان توانست با نتیجه ٣ بر صفر مقابل اندی ماری نخستین قهرمان ...

 

 

 

بازدید : 625 تاریخ : شنبه 21 فروردین 1395 زمان : 1:11 نویسنده : درمان وب نظرات (0)

فلوکستین (Fluoxetine) دارویی ضدافسردگی (Anti-depressant) از خانواده ی داروهای مهار کننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) می باشد.در اين ميان خانم‌ها ركورد‌دار هستند و اين روزها «فلوکستین» جزو لاينفك وسايل داخل كيف بسياري از خانم‌ها شده است. ...معمولا قرص های فلوکستین که در ایرانوجود دارد 10 و 20 میلی گرم بوده که معمولا درمان با 10 میلی گرم آغاز شده و پس از طی مدتی با توجه به نیاز بیمار یا پاسخ اوست

بازدید : 836 تاریخ : شنبه 14 فروردین 1395 زمان : 22:55 نویسنده : درمان وب نظرات (0)

جم فیبروزیل ۳۰۰ دارویی برای پایین آوردن کلسترول بد (LDL) وتری گلسيريدها و افزایش کلسترول خوب (HDL)

جم فيبروزيل ( GEMFIBROZIL ) ، دارویی برای پایین آوردن کلسترول بد (LDL) وتری گلسيريدها و افزایش کلسترول خوب (HDL)

 

  موضوع : اخبار داروسازی, اخبار علمی پزشکی, بهداشت عمومي, دارونامه

 

 

 جم فيبروزيل GEMFIBROZIL 
 
جم فيبروزيل دارويي است كه براي پايين آوردن كلسترول ليپوپروتئين كم چگال (LDL) وتري گلسيريدها و افزايش سطح ليپوپروتئين پرچگال (HDL) درخون استفاده مي شود.

 

بنابراين جمفيبروزيل دارويي است كه به جلوگيري از بيماري عروقي كرونري كمك مي كند. اين دارو بالا بودن سطح كلسترول خون را درمان نمي كند، بلكه فقط شرايط را كنترل مي كند.

 

براي افزايش تأثير اين دارو بايد از دستورات پزشك تان مبني بر كاهش دريافت اسيدهاي چرب اشباع و كلسترول از طريق غذاها، پرداختن به ورزش به مقدار كافي ، كاهش وزن تا رسيدن به وزن مطلوب و ترك سيگار (اگر سيگاري هستيد) پيروي كنيد.

 

این‌ دارو در درمان‌ زیادی ‌چربی‌ خون‌ در بیمارانی‌ که‌ به‌ درمان‌ با رژیم‌ غذایی‌ پاسخ‌ کافی‌ نمی‌دهند، مصرف‌ می‌شود. این‌ دارو همچنین‌ برای‌ پیشگیری ‌اولیه‌ از بیماری‌ عروق‌ کرونر قلب‌ در مردان‌ مسن‌ مبتلا به‌ زیادی‌ چربی‌ خون ‌به‌کار می‌رود.

 

مکانیسم اثر
جم‌ فیبروزیل‌ از غلظت‌پلاسمایی‌ تری ‌گلیسرید ( VLDL ) کاسته‌ و غلظت‌ پلاسمایی‌ HDL را افزایش‌ می‌دهد. اگر چه‌ این‌ دارو ممکن‌ است‌ میزان‌ کلسترول‌ تام‌ و لیپوپروتئین‌ با دانسیته‌ کم‌ ( LDL ) را اندکی‌ کاهش‌، ولی‌ مصرف‌ آن‌ در بیماران‌ با تری ‌گلیسرید بالا همراه‌ با زیادی‌ چربی‌ خون‌ نوع‌ IV ، اغلب‌ منجر به‌ افزایش ‌قابل‌ توجه‌ مقدار LDL می‌شود.

 

این‌ دارو ممکن‌ است‌ باعث‌ مهار لیپولیز محیطی‌، کاهش‌ برداشت‌ کبدی‌ اسیدهای‌ چرب‌ آزاد و کاهش‌ ساخت‌ گلیسریدهای‌ کبدی‌، مهار ساخت‌ آپولیپوپروتئین‌ B که‌ حامل‌ VLDL است‌ و افزایش‌ کلیرانس‌ آن‌ و در نتیجه ‌کاهش‌ ساخت‌ VLDL گردد.

 

فارماکوکینتیک
این‌ دارو از مجرای‌ گوارش ‌بخوبی‌ جذب‌ می‌شود. متابولیسم‌ جم ‌فیبروزیل‌ کبدی‌ است‌. نیمه‌ عمر دارو پس ‌از مصرف‌ مقدار واحد، 5/1 ساعت‌ و پس‌ از مصرف‌ مقادیر متعدد، 3/1 ساعت‌ است‌.

 

زمان‌ لازم‌ برای‌ رسیدن‌ به‌ اوج‌ غلظت‌، 2 ـ 1ساعت‌ است‌. اثر این‌ دارو در کاهش‌ غلظت‌ VLDL پلاسما، پس‌ از 5 ـ 2 روز شروع‌ می‌شود.

 

زمان‌ لازم‌ برای‌ رسیدن‌ به‌ اوج‌ اثر کاهش‌ غلظت‌ VLDL پلاسما 4 هفته‌ است‌. دفع‌ دارو عمدتا از کلیه‌ است‌. 
چگونگي مصرف
جمفيبروزيل بايد روزي 2 بار، 30 دقيقه پيش از صبحانه و شام خورده شود. اگر يك نوبت را فراموش كرديد، به مجردي كه آن را به ياد آورديد، مصرفش كنيد. مگر اينكه تقريباً موقع نوبت بعدي رسيده باشد.

 

مقدار دارو را دوبرابر نكنيد.
هشدارها و عوارض جانبي
در صورت بروز هر يك از علايم زير مصرف جم فيبروزيل را قطع كرده ، با پزشكتان مشورت كنيد:

 

شكم درد شديد همراه با تهوع و استفراغ (سنگ كيسه صفرا)؛ درد عضلاني يا خستگي غيرعادي ؛ سرفه ؛ تب يا لرز؛ يا كمردرد.

 

علايم زير ممكن است رخ دهند ولي فقط اگر مشكل ساز شوند بايد به اطلاع پزشك برسند:

 

اسهال ، نفخ ، يبوست ، سوزش سردل ، تهوع ، سرگيجه ، سردرد يا بثورات جلدي .
موارد احتياط
در صورت وجود هريك از موارد زير پيش از مصرف جم فيبروزيل ، پزشكتان را مطلع سازيد:
حساسيت به جم فيبروزيل

 

موارد منع مصرف
این‌ دارو در بیماران ‌مبتلا به‌ عیب‌ کار کبد و سنگهای‌ صفراوی‌ نباید مصرف‌ شود.
بارداري يا شيردهي
در حال مصرف داروهاي ديگر، به ويژه لووستاتين يا ضد انعقادهاي خوراكي (وارفارين )
سابقه يا ابتلا به مشكلات كيسه صفرا، سنگ كيسه صفرا، يا بيماري هاي كليوي يا كبدي
هنگام مصرف جم فيبروزيل توصيه مي شود
به طور منظم به پزشكتان مراجعه كنيد تا بهبودتان را زير نظر داشته باشد. اگر ظرف 3 ماه درمان با اين دارو پاسخي مشاهده نشود، پزشك معمولاً دارو را قطع مي كند.
از دستورات تغذيه اي و ديگر توصيه هاي پزشكتان پيروي كنيد.
پيش از هرگونه جراحي ، و نيز كارهاي دندانپزشكي ساير پزشكان را از اينكه اين دارو را مصرف مي كنيد مطلع سازيد.
جمفيبروزيل را دور از دسترس كودكان و دور از گرما، نور مستقيم ، و حرارت مرطوب نگهداري كنيد (در اين شرايط جمفيبروزيل فاسد مي شود).
جم فيبروزيل تاريخ مصرف گذشته را دور از دسترس كودكان توالت دور بريزيد.
هنگام مصرف جم فيبروزيل نبايد
نبايد پيش از مشورت با پزشكتان دارو را قطع كنيد.

 

در صورت قطع دارو چربي هاي خون تان ممكن است به شدت افزايش يابند.

 

قبل از مصرف اين دارو در موارد ذيل  با پزشك خود مشورت نمائيد:

 

وجود هر گونه حساسيت به جم فيبروزيل  و يا مواد ديگري مانند غذاها ، رنگها و مواد محافظ .
در صورت حاملگي و شيردهي.
در صورت ابتلاء به هر نوع بيماري بخصوص بيماري كيسه صفرا يا سنگ كيسه صفرا ، بيماري كبدي و كليوي.
در صورت استفاده از هر نوع داروي ديگر بخصوص داروهاي ضد انعقاد يا داروي پايين آورنده چربي خون.
در طول زمان مصرف اين دارو رعايت  نكات زير توصيه  ميشود:
دارو را طبق دستور پزشك مصرف نموده و آن را بيشتر و يا كمتر از مقدار تجويز شده مصرف نكنيد .
دارو را 30 دقيقه قبل از صبحانه و شام مصرف نمائيد. در طول مصرف اين دارو ، تحت نظر پزشك معالجتان باشيد. قبل از قطع مصرف دارو با پزشك مشورت نمائيد ، زيرا ممكن است غلظت چربي خون به ميزان قابل توجهي افزايش يابد.
در صورتيكه يك نوبت از مصرف دارو را فراموش كرديد به محض بيادآوردن، دارو را مصرف كنيد ولي اگر تقريباً زمان مصرف  بعدي فرا رسيده باشد دارو را مصرف نكنيد و مقدار مصرف بعدي را دو برابر نكنيد.
مصرف در حاملگي و شيردهي:

 

با توجه به اين كه اثرات جم فيبروزيل در دوران حاملگي و شيردهي شناخته نشده است لذا استفاده از آن در اين دوران توصيه نمي شود.

 

 مقدارو نحوه مصرف دارو:

 

مقدار مصرف هر دارو را پزشك تعيين ميكند ولي مقدار مصرف معمول اين دارو بشرح زير است:

 

بزرگسالان:

 

بصورت خوراكي و به ميزان 2/1 گرم در روز و در دو دوز منقسم ( هر دوز 600 ميلي گرم).

 

كودكان :

 

هنوز بررسي مشخصي در مورد اثر جم فيبروزيل بر روي اين سنين انجام نگرفته  ولي در كودكان زير 2 سال توصيه نمي شود.

 

عوارض جانبي دارو:

 

هر داروبه موازات اثر درماني مطلوب ممكنست باعث بروز برخي عوارض ناخواسته  نيز بشود اگرچه همه اين عوارض در يك فرد ديده نميشود  ، اما در صورت بروز مزاحمت و ادامه هر يك از عوارض زيربا پزشك مشورت نمائيد:

 

نفخ معده ، درد معده و سوزش سر دل ، بثورات جلدي و حالت تهوع يا استفراغ .
در صورت بروز هر يك از بيماريهاي زير بلافاصله پزشك خود را مطلع سازيد.

 

آنمي يا لوكوپني( با علائمي چون تب و لرز ، پهلو درد ، سوزش در دفع ادرار).
· سنگ كيسه صفرا( با علائم درد شكم ، همراه با حالت تهوع و استفراغ).

 

· درد عضلاني ( با علائم خستگي و ضعف عضلاني غير عادي).

 

 مسموميت :

 

در صورت مصرف اتفاقي بيش از مقادير تجويز شده بلافاصله با پزشك خود مشاوره نماييد.

 

نکات قابل توصیه
1 ـ رعایت‌ رژیم‌ غذایی ‌مناسب‌، بر درمان‌ با دارو ارجحیت‌ دارد.

 

2 ـ قبل‌ از قطع‌ مصرف‌ دارو، تماس‌ با پزشک‌ ضروری‌ است‌، زیرا غلظت‌ چربی ‌خون‌ ممکن‌ است‌ به‌ میزان‌ قابل‌ توجهی‌ افزایش‌ یابد.

 

هشدارها
1 ـ این‌ دارو در بیماران‌ مبتلا به ‌عیب‌ کار کلیه‌ باید با احتیاط فراوان ‌مصرف‌ شود.

 

2 ـ تعیین‌ غلظت‌ کلسترول‌ و تری‌ گلیسرید، شمارش‌ کامل‌ سلولهای‌ خون‌ و آزمونهای‌ کار کبد، قبل‌ از شروع‌ درمان‌ دراز مدت ‌ضروری‌ است‌.

 

3 ـ اگر پس‌ از سه‌ ماه‌ درمان‌، پاسخ‌ کافی‌ بدست‌ نیاید یا نتایج‌ حاصل‌ از آزمونهای ‌کار کبد، افزایش‌ یا اختلال‌ قابل‌ توجهی‌ رانشان‌ دهند یا در صورت‌ تشخیص ‌سنگهای‌ صفراوی‌ و تشخیص‌ یا حدس‌ ایجاد میوزیت‌، مصرف‌ جم‌ فیبروزیل‌ باید قطع‌ شود. در این‌ موارد، توصیه‌ می‌شود به‌ منظور کاهش‌ چربی‌ خون‌ از یک‌ رژیم‌ غذایی‌ مناسب‌ استفاده‌ شود تا وضعیت ‌بیمار تثبیت‌ شود.

 

تداخل های دارویی
مصرف‌ همزمان ‌داروهای‌ ضد انعقاد خوراکی‌ با جم ‌فیبروزیل‌ ممکن‌ است‌ اثر ضد انعقادی‌ این‌ داروها را به ‌طور قابل‌ توجهی‌ افزایش‌ دهد.

 

مصرف‌ همزمان‌ لوواستاتین‌ با جمفیبروزیل‌ ممکن‌ است‌ با افزایش‌ خطر رابدومیولیز، افزایش‌ قابل‌ توجه‌ در غلظت‌ کراتین‌ کیناز و وجود میوگلوبین‌ در ادرار که‌ منجر به‌ نارسایی‌ حاد کلیه‌ می‌شود، همراه‌ باشد.

 

 شرايط نگهداري دارو:

 

· دارو را دور از نور و رطوبت در دماي زير 30 درجه سانتيگراد درون جعبه در بسته نگهداري نماييد.

 

· دارو را دور از دسترس اطفال قرار دهيد.

 

· از  نگهداري و مصرف داروهاي تاريخ گذشته خودداري نماييد.جم فيبروزيل ( GEMFIBROZIL ) ، دارویی برای پایین آوردن ... ۲۱ شهریور ۱۳۸۷ ه‍.ش. - جم فيبروزيل GEMFIBROZIL جم فيبروزيل دارويي است كه براي پايين آوردن كلسترول ليپوپروتئين كم چگال (LDL) وتري گلسيريدها و افزايش ... Gemfibrozil اطلاعات دارویی |جمفیبروزیل|جم فیبروزیل ... موارد مصرف. اين دارو در درمان زيادي چربي خون و همچنين كاهش خطر بروز بيماري كرونر فقط در بيماراني كه مبتلا به زيادي چربي خون از نوع IIb بوده (بدون علائم يا سابقه ... جم فیبروزیل - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد جم فیبروزیل برای پایین آوردن کلسترول لیپوپروتئین کم چگال (LDL) و تری گلسیریدها و افزایش سطح لیپوپروتئین پرچگال (HDL) درخون استفاده می شود. ‏۱ موارد مصرف - ‏۲ مکانیسم اثر - ‏۳ عوارض جانبی - ‏۴ جستارهای وابسته جم فیبروزیل(Gemfibrozil) - oabab | تغذیه و گروه خون ۲۱ تیر ۱۳۹۳ ه‍.ش. - اثر پايين‌آورنده چربي خون: جم فيبروزيل تري گليسريد سرم و VLDL و كلسترول را كاهش داده و به افزايش سطح سرمي ليپوپروتئين كلسترول با ... موارد و عوارض مصرف جم فیبروزیل (Gemfibrozil) چیست؟ منع ... موارد و عوارض مصرف جم فیبروزیل (Gemfibrozil) چیست؟ منع مصرف و تداخل دارویی جم فیبروزیل چیست؟, پرسشکده: مرجع پرسش و پاسخ فارسی ایران، بانک سوال و جواب ... Gemfibrozil | اطلاعات دارویی | اطلاعات عمومی دارو اثر پايين‌آورنده چربي خون: جم فيبروزيل تري گليسريد سرم و VLDL و كلسترول را كاهش داده و به افزايش سطح سرمي ليپوپروتئين كلسترول با دانسيته زياد منجر شده ... جم‌ فيبروزيل‌ - بزرگترین بانك اطلاعات پزشكان تهران مكانيسم‌ اثر: جم‌ فيبروزيل‌ از غلظت‌پلاسمايي‌ تري‌گليسريد (VLDL) كاسته‌ وغلظت‌ پلاسمايي‌ HDL را افزايش‌ مي‌دهد.اگر چه‌ اين‌ دارو ممكن‌ است‌ ميزان‌كلسترول‌ تام‌ و ... دکتر رهام صادقی - اطلاعات داروها - GEMFIBROZIL - جمفیبروزیل ۲۴ مهر ۱۳۹۱ ه‍.ش. - مصرف همزمان جم‌ فیبروزیل و لوواستاتین که با درد و التهاب عضلات‌، رابدومیولیز، افزایش قابل توجه کراتین‌ کیناز و دفع میوگلوبولین از ادرار و همراه ... جم‌فیبروزیل Gemfibrozil - پرستاران بیمارستان قائم مشهد ... ۷ شهریور ۱۳۹۲ ه‍.ش. - مصرف همزمان داروهای ضد انعقاد خوراکی با جم فیبروزیل ممکن است اثر ضدانعقادی این داروها را به طور ... کپسول جم فیبروزیل پارس دارو 300 میلی گرم. مشاوره تبیان ۱۲ تیر ۱۳۹۱ ه‍.ش. - الان 4-5 ماهه که جم فیبروزیل 300 دو تا در روز میخورم و همین که کمش میکنم تری گیلیسیرنم میره بالا.روغن صنعتی و شیرینبجات و غداهای کارخونه ای ... جم فیبروزیل ۳۰۰ جم فیبروزیل و لاغری زمان مصرف جم فیبروزیل جم فیبروزیل و کبد چرب فنوفيبرات لوواستاتین کلوفیبرات لواستاتین قرص آتورواستاتين 20

بازدید : 3812 تاریخ : شنبه 14 فروردین 1395 زمان : 22:49 نویسنده : درمان وب نظرات (0)

بهترین راه کاهش چربی خون ، بهترین راه کاهش تری‌گلیسیرید خون ، بهترین راه کاهش چربی کلسترول خون تری‌گلیسیرید ، توصیه های برای کاهش چربی خون ،

نـسخـه‌ای گیـاهی بـرای کاهـش چربـی خـون ، مجموعه: داروهای گیاهی و طب سنتی ،


برخی تغییرات ساده در شیوه زندگی می‌توانند به بهبود وضعیت چربی خون و تری‌گلیسرید و کلسترول خون شما کمک کنند..........................

چربی خون

اختلالات چربی اغلب در افراد چاق و با سابقه بیماری دیابت در خانواده همراه است اما در برخی افراد لاغر نیز به دلیل سابقه خانوادگی اختلالات چربی دیده می‌شود. افزایش چربی‌های خون (کلسترول و تری‌گلیسیرید) می‌تواند منجر به کبد چرب شود. تغییر در شیوه زندگی می‌تواند به کاهش تری‌گلیسرید خون شما کمک کند.

تری‌گلیسیریدها برای سلامتی مهم هستند. این ترکیبات فرمی از چربی‌ها می‌باشند که در سراسر بدن یافت شده و در سلول‌های چربی ذخیره می‌شوند. در زمانی که بدن نیاز به انرژی داشته باشد، این ترکیبات آزاد شده و صرف تأمین نیازهای بدن می‌شوند. افزایش تری‌گلیسیرید خون که هیپرتری‌گلیسیدمی نامیده می‌شود، با افزایش خطر بیماری‌های قلبی- عروقی به ویژه در زنان همراه است. مقدار مطلوب تری‌گلیسیرید خون باید کمتر از 150 میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد.


علل افزایش تری‌گلیسرید

افزایش تری‌گلیسرید ممکن است علت اولیه و یا ثانویه داشته باشد. از علت‌های اولیه افزایش تری‌گلیسرید می‌توان به اضافه وزن و چاقی، بی‌تحرکی، سیگار کشیدن، مصرف الکل و مصرف زیاد کربوهیدرات اشاره کرد. برخی بیماری‌ها نیز باعث افزایش تری‌گلیسرید خون می‌شوند، از جمله: دیابت، بیماری‌های غده تیروئید، بیماری‌های مزمن کلیه، عوامل ژنتیکی و بیماری کبد. مصرف برخی داروها مانند بتابلوکرها، دیورتیک‌های تیازیدی، داروهای ضدبارداری و کورتیکواستروئیدها هم می‌توانند باعث افزایش تری‌گلیسرید خون شود.


اقدامات اولیه

اقدامات اولیه برای کنترل تری‌گلیسرید بالا شامل مشاوره برای تغییر در شیوه زندگی و غربالگری برای سندرم متابولیک است. بیماران باید غربالگری شوند تا علت‌های اولیه و ثانویه مشکل مشخص شود. اگر بیمار مبتلا به دیابت است، کنترل قند خون می‌تواند به کاهش تری‌گلیسرید کمک زیادی کند، بدون اینکه نیاز به درمان اضافی باشد.


برخی تغییرات ساده در شیوه زندگی می‌توانند به بهبود وضعیت تری‌گلیسرید خون شما کمک کنند. در ادامه به 9 مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:


1- مصرف چربی‌ها را کمتر کنید

اگر تری‌گلیسرید خونتان بالاست مصرف روزانه چربی شما نباید بیشتر از 30 تا 35 درصد کل انرژی دریافتی باشد. چربی‌های اشباع و چربی‌های ترانس مانند کره، مارگارین و چربی‌های جامد باید محدود شوند و به جای آن‌ها از روغن کانولا و زیتون استفاده گردد.


2- زدودن کالری‌های اضافی

یکی از علت‌های مهم افزایش تری‌گلیسرید افزایش وزن است. کاهش وزن تدریجی می‌تواند کمک زیادی به بهبود چربی‌های خون از جمله تری‌گلیسرید نماید. چاقی منجر به افزایش چربی‌های مضر در کبد می‌شود. کاهش وزن باعث مهار آن می‌شود. راه‌حل‌های عملی کاهش کالری عبارتند از: به نصف رساندن میزان غذای سرو شده در رستوران، حذف کردن نان، چیپس و سایر مخلفات همراه وعده غذایی، حذف وعده‌های به اصطلاح ته‌بندی


3- افزایش مصرف فیبرهای غذایی

مصرف فیبرهای غذایی مانند سبوس گندم، آب گریپ‌فروت و پسیلیوم و سبزیجات می‌تواند چربی‌های خون را کاهش دهد و مصرف آن‌ها همراه با غذا مفید است.

بیشتر گیاهان (سبزی‌ها و میوه‌ها) به علت فیبر و الیافی که دارند، باعث کاهش کلسترول و تری‌گلیسرید خون می‌شوند...



البته تأثیر گیاهان در کاهش چربی خون یکسان نیست، تأثیر برخی از آن‌ها بیشتر است و به دلیل خاصیتی که در کاهش کلسترول و تری‌گلیسرید خون دارند، برای تهیه دارو استفاده می‌شوند.


بین گیاهان، سیر بیشترین قدرت را در کاهش کلسترول و تری‌گلیسرید خون دارد و بیش از 100 صنعت داروسازی در دنیا از سیر، فرآورده‌های دارویی تهیه کرده‌اند. سیر علاوه بر کاهش کلسترول و تری‌گلیسرید، خاصیت ضدمیکروبی و ویروسی دارد و فشارخون و قندخون را کاهش می‌دهد و خون را رقیق می‌کند.



برخی دیگر از گیاهان مانند خرفه و دانه کنگر فرنگی نیز تری‌گلیسرید خون را پایین می‌آورند و مصرفشان در بسیاری از کشورهای دنیا شایع است ولی متأسفانه در ایران استفاده از این گیاهان هنوز جا نیفتاده است.



میوه زیتون و روغن آن هم کلسترول را کاهش می‌دهند. مصرف برخی از روغن‌ها نیز HDL (کلسترول خوب) را بالا و LDL (کلسترول بد) را پایین می‌آورد مانند روغن بادام‌زمینی، هسته انگور، کنجد، ماهی و کتان. این روغن‌ها کلسترول و تری‌گلیسرید خون را هم پایین می‌آورند.



اگر بخواهیم 3 نوشیدنی را نام ببریم که هم فشارخون را پایین می‌آورند و هم کلسترول و تری‌گلیسرید را باید به آب گوجه‌فرنگی،‌ آب انار و آب‌غوره اشاره کنیم که بهترین گزینه‌ها هستند. این 3 نوشیدنی هم می‌توانند بین وعده‌های غذایی و هم همراه غذا مصرف شوند.


آلبالو، گیلاس، نارنج، لیموترش و گریپ‌فروت نیز از میوه‌هایی هستند که مصرفشان هم به صورت آب‌میوه و هم میوه تازه چربی و کلسترول خون را کاهش می‌دهد.


همچنین کدو حلوایی، جعفری، پیاز، جو، فلفل سبز، بادمجان و عدس نیز از جمله مواد غذایی‌ای هستند که به کاهش تری‌گلیسرید و کلسترول خون کمک می‌کنند.


البته باید دقت داشته باشید، این گیاهان باید به مقدار متناسب مصرف شوند و روش طبخشان نیز مورد توجه قرار گیرد.


فلفل سیاه

با فلفل سیاه به جنگ چربی بروید

فلفل سیاه به دلیل داشتن ماده «پپرین» که موجب طعم تند فلفل می‌شود، تشکیل سلول‌های جدید چربی را متوقف می‌کند و خاصیت ضد چربی دارد.


تحقیقات گذشته نشان می‌دهد که فلفل سیاه علاوه برداشتن مزیت‌های بسیار بر سلامتی، میزان چربی جریان خون را کاهش می‌دهد.


اکنون محققان طی تحقیقات آزمایشگاهی و مدل‌های کامپیوتری دریافتند که «پپرین» در فعالیت ژنی که مسئول کنترل تشکیل سلول‌های جدید چربی است، دخالت می‌کند.


«پپرین» همچنین ممکن است فعالیت‌های زنجیره‌ای متابولیکی که در حفظ کنترل چربی نقش دارد را هدف قرار دهد.


پژوهشگران معتقدند که این یافته باعث استفاده وسیع از عصاره پپرین یا فلفل سیاه در جنگ با چربی و سایر بیماری‌های مربوطه خواهد شد.


خرفه

کاهش چربی خون به خرفه

مرتضی صفوی، متخصص تغذیه گفت: مصرف خرفه به صورت خام یا پخته موجب کاهش چربی خون و رفع التهاب بدن می‌شود در پزشکی طب سنتی ایران از خرفه برای رفع لاغری، رفع تشنگی و تقویت کننده قوای جسمانی استفاده می‌شود.


وی گفت: خرفه تصفیه کننده خون، تب‌بر و مُدر «ادرارآور» است همچنین این گیاه صفراآور، ضد اسکوربوت و کمبود ویتامین ‌C است.


صفوی ادامه داد: از گیاه دارویی خرفه می‌توان به صورت استعمال خارجی برای رفع سوختگی،‌ رفع میخچه، رفع دمل و جوش استفاده کرد.


وی بیان داشت: می‌توان از گیاه تازه خرفه به میزان 5 تا صد گرم روزی سه بار استفاده کرد که اثرات خوبی را بر بدن می‌گذارد.


منابع:

سلامتیران - دکتر محمدحسین صالحی‌سورمقی، استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران

باشگاه خبرنگاران

فارس

4- حذف کامل مصرف الکل


از شیرینی‌ها و قندهای ساده کمتر استفاده کنید. قندهای ساده به ویژه فروکتوز

به سرعت تبدیل به تری‌گلیسرید می‌شوند

5- قطع استعمال دخانیات

مصرف سیگار علاوه بر افزایش چربی‌های مضر (LDL) به کاهش چربی‌های مفید (HDL) منجر شده و خطر سکته قلبی و کبد چرب را افزایش می‌دهد.


6- وجود برنامه منظم ورزشی

یک برنامه ورزشی منظم موجب افزایش جذب چربی‌ها توسط عضلات فعال شده و منجر به کاهش آن‌ها در خون می‌شود. سعی کنید حداقل 30 دقیقه در روز ورزش نمایید. پیاده روی، دویدن آهسته، شنا و ورزش‌های هوازی برای شما مناسب هستند. در کل بهترین توصیه برای شما کاهش دریافت انرژی و کاهش وزن است. تعداد وعده‌های غذایی خود را زیاد کنید و حجم هر وعده را کاهش دهید.


7- مصرف بیشتر ماهی

افزایش اسیدهای چرب امگا 3 می‌تواند اثرات مفید خود را در کاهش چربی‌های خون اعمال کند.


8- مصرف قندهای ساده را کاهش دهید

از شیرینی‌ها و قندهای ساده کمتر استفاده کنید. قندهای ساده به ویژه فروکتوز به سرعت تبدیل به تری‌گلیسرید می‌شوند. مصرف نوشیدنی‌های حاوی قند مانند نوشابه‌ها و آب‌میوه‌های صنعتی را محدود کنید. از دانه‌های سبوس‌دار، میوه و سبزیجات بیشتر استفاده نمایید. کربوهیدرات‌هایی انتخاب کنید که حداقل در هر واحد 3 گرم فیبر داشته باشند، مانند گندم سبوس‌دار، آرد کامل، جو و چاودار. حبوباتی مانند عدس نیز از منابع خوب پروتئین و فیبر هستند. سعی کنید حداقل دو بار در هفته از حبوبات استفاده کنید.


9- دریافت کافی ویتامین‌ها و مواد مغذی

ویتامین‌ها و مواد مغذی خاصی می‌توانند به کاهش تری‌گلیسرید کمک کنند. ویتامین C و اسیدهای چرب امگا-3 از این دسته هستند. برای تأمین ویتامین C از سبزیجات و میوه‌ها بیشتر استفاده کنید. نیاسین نیز می‌تواند سنتز کبدی تری‌گلیسرید را کاهش دهد. سعی کنید غذاهای حاوی امگا-3 مانند سالمون، سویا و گردو را در رژیم غذایی خود قرار دهید. روغن ماهی می‌تواند به کاهش فشارخون و کاهش تشکیل لخته‌های خونی در عروق نیز کمک کند. البته توجه به این نکته نیز لازم است که روغن ماهی ممکن است با داروهای دیگری که شما استفاده می‌کنید تداخل داشته باشد و حتماً باید با پزشک یا مشاور تغذیه مشورت کنید.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع: انجمن درمان وب - دنیای تغذیه - دکتر مجید حاجی فرجی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی - سلامت ایران - دکتر سید مۆید علویان، فوق تخصص گوارش و کبد-تبیان-بیتوته -چگونه تری‌گلیسیریدمان را پایین بیاوریم؟ نـسخـه‌ای گیـاهی بـرای کاهـش چربـی خـون این 7 ماده‌ی غذایی کلسترول خونتان را پایین می‌آورد کاهش تری گلیسرید (چربی) خون 10 روش برای کاهش کلسترول خون آیا کلسترول تخم مرغ مضر است كلسترول چیست؟ پنج غذای پایین آورنده کلسترول توصیه هایی برای کاهش کلسترول بالا برای کاهش کلسترول، مغز بخورید! مواد غذایی کاهش دهنده کلسترول خون توصیه های غذایی برای کاهش کلسترول خون بالا تاثیر مواد حاوی کلسترول بر قلب نـسخـه‌ای گیـاهی بـرای کاهـش چربـی خـون سلامت و بهداشتداروهای گیاهی و طب سنتینـسخـه‌ای گیـاهی بـرای کاهـش چربـی خـون ... را باید به آب گوجه‌فرنگی، آب انار و آب‌غوره اشاره کنیم که بهترین گزینه‌ها هستند. کاهش چربی خون با گیاهان - آکا ۹ دی ۱۳۹۴ ه‍.ش. - چربی خون,کاهش چربی خون با گیاهان,کاهش چربی خون با گیاهان دارویی,کاهش ... اولین و بهترین راه برای کاهش یا رفع این مشکل، اصلاح رژیم غذایی است. چربي خون و راه هاي كاهش - نیک صالحی ۱- انجام ورزش به صورت منظم، حداقل هفته اي سه روز، در کنترل وزن و متعادل نگه داشتن چربي ها خون اثر واضحي دارد. بهترين ورزش پياده روي ، دوچرخه سواري و شنا است. رایجترین گیاهان برای کاهش چربی خون ۱ شهریور ۱۳۹۳ ه‍.ش. - اولین و بهترین راه برای کاهش یا رفع این مشکل، اصلاح رژیم غذایی است.اگر از چربی خون بالا رنج می برید این گیاهان را بیشتر بخورید. رژیم غذایی ... گياهان موثر در کاهش چربي خون - ۱۶ دی ۱۳۹۱ ه‍.ش. - اولین و بهترین راه برای کاهش یا رفع این مشکل، اصلاح رژیم غذایی است. ... یک ساعت پس از غذا می‌تواند در کاهش سطح کلسترول و چربی خون موثر باشد. چربي خون و راه هاي كاهش : سایت پزشکان بدون مرز ۳۰ فروردین ۱۳۸۷ ه‍.ش. - افزايش چربي خون همراه با بيماريهايي مانند کم کاري تيروييد، بعضي از بيماريهاي کبدي و کليوي ، بيماريهاي ... رعایت رژیم غذایی ، کاهش وزن و دارو برای کنترل چربی لازم است . ... بهترين ورزش پياده روي ، دوچرخه سواري و شنا است. 24 روش براى کاهش کلسترول خون - عصر ایران ۱۳ آذر ۱۳۹۰ ه‍.ش. - تنها یک سوم کالرى باید از گوشت و فرآورده هاى شیرى که اغلب پر چرب و پر کالرى هستند تأمین شود. ... به نظر مى رسد کلسترول خون به وسیله ى سبوس جو کاهش مى یابد. ... یکى از بهترین راه ها براى افزایش سطح HDL، ورزش شدید است. با علائم و راه های درمان چربی خون آشنا شوید - مجله اینترنتی ... ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ ه‍.ش. - علائم و راه های درمان چربی خون و چگونگی ابتلا به چربی خون و تشریح بیماری چربی خون. ... بهترین راه از بین بردن بوی بد واژن و آلت تناسلی زنان به طور دائمی .... برای کاهش کلسترول خون این موارد را رعایت کنید: 1- به جای تماشا کردن ... “چربی خون” در بدن چه علائمی دارد چربی خون و علائم چربی خون و همه چیز درباره چربی خون و درمان چربی خون و نشانه های چربی خون را در ... با فرایندی مشابه، کاهش یافتن جریان خون به مغز نیز می تواند منجر به سکته مغزی شود. .... بهترین روش برای از بین بردن چربی دور شکم; آب کردن چربی ها ... بهترین راه کاهش چربی خون کاهش چربی کبد کاهش کلسترول خون کاهش چربی خون با تغذیه درمان چربی خون در طب سنتی کاهش چربی بدن عوارض چربی خون گیاه خرفه چیست داروی چربی خون 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 کاهش چربی خون با گیاهان دارویی کرفس کوهی؛ ضد فشار و چربی خون رزماری به گردش مناسب خون کمک می کند سرخالو» برای بهبود گردش خون مفید است گل گاوزبان، تصفیه کننده خون تمامی محصولات هات شیپر (ارزانترین قیمت در ایران) کرم گونه,صورت چاق,چاقی صورت اگر صورت لاغری دارید و می خواهید تپل شوید بخوانید لاغری,لاغری سریع,لاغری شکم فقط در ۳ روز بدون رژیم و ورزش سایز و وزن خود را کم کنید لاغری,لاغری سریع,لاغری شکم درمان قطعی ریزش مو و رویش مجدد موها درمان بیماری پوستی قویترین و موثر ترین محصولات لاغری در ۱۰ سال گذشته

بازدید : 839 تاریخ : پنجشنبه 12 فروردین 1395 زمان : 21:07 نویسنده : درمان وب نظرات (0)

جدول آزمایش کامل خون شامل + حد طبیعی

جدول کامل میزان طبیعی آزمایش خون

جواب آزمایش خون و پاسخ آن ، برگه آزمایش خون ، خواندن برگه آزمایش خون

آموزش خواندن برگه آزمایش خون + جدول

راهنمای کامل تفسیر انواع آزمایشات

با نحوه تفسیر نتایج آزمایش آشنا شوید

همه مردم معمولا سالی یک بار آزمایش خون می دهند تا از سلامتی بدن خود اطمینان حاصل کنند، اما همه نمی توانند از نتیجه آزمایش خون خود سر در بیاورند و مجبورند آن را نزد پزشک ببرند.............


اگر شماهم دوست دارید برگه آزمایش خون را خودتان بخوانید...،این مطلب را از دست ندهید......

آزمایش خون که پانل های خونی هم گفته می شود، یکی از ابتدایی ترین ابزارهای علم پزشکی در تشخیص بیماری ها هستند. پزشک با کمک یک تست خونی قادر خواهد بود تا علامت های بیماری های خاص، کمبود های تغذیه ای فرد و سطح مواد زائد موجود در خون او را مورد بررسی قرار دهد. در طی یک ویزیت پزشکی، با هدف درمان بیماری و یا تنها با هدف بررسی وضعیت سلامتی، اولین ابزاری که پزشک بعد از معاینه بالینی بیمار به کار می گیرد، انجام آزمایش خون است.

اما وقتی جواب آزمایش را می گیرید احتمالا چیزی از آن متوجه نمی شوید و باید از یک پزشک یا کسی که مطلع است کمک بگیرید، پس بهتر است اطلاعات خود را در این زمینه زیاد کنید تا بتوانید یرگه آزمایش خود را تفسیر کنید.

دکتر محسن منشدی، متخصص علوم آزمایشگاهی بالینی به 20 سوال رایج  در در مورد آزمایش خون و تفسیر آن پاسخ می دهد. 

 

جواب آزمایش خون و پاسخ آن ، برگه آزمایش خون ، خواندن برگه آزمایش خون

زمان مناسب بین آزمایش خون

1. هر چند وقت یک بار باید آزمایش خون بدهیم؟

 انجام آزمایشات دوره ای تقریبا هر شش ماه یک بار برای هر شخصی باتوجه به شرایط جسمانی و سلامتی اش ضروری است اما در کسانی که سابقه بیماری خاصی دارند بسته به نوع بیماری شان باید با نظر پزشک معالج در دوره های کوتاه تری آزمایشات لازم را انجام دهند.

2. چه زمانی از روز بهتر است آزمایش بدهیم؟ 

پاسخ به این سوال بستگی به نوع آزمایش درخواستی دارد، برای مثال قند خون ناشتا باید صبح و به صورت ناشتا انجام شود. بعضی از تست ها مانند کورتیزول نیز بسته به درخواست پزشک ممکن است 8 صبح یا 4 بعدازظهر انجام شود. 

 3. شمارش کامل خون چیست؟ 

بررسی سلول های خونی از نظر تعداد، سایز و شکل ظاهری آنها و اندازه گیری مقدار هموگلوبین و هماتوکریت را شمارش کامل خون یا CBC می نامند.

انجام آزمایش خون برای سلامتی ، آزمایش خون ازدواج ، نتیجه آزمایش خون

تفسیر اجزای خون

4. چگونه می توان با آزمایش متوجه کم خونی شد؟ 

با انجام یک آزمایش ساده CBC و مطالعه پارامتر های آن ازجمله تعداد گلبول های قرمز و میزان هموگلوبین و هماتوکریت خون می توان متوجه کم خونی شد.    

 5. چگونه می توان با آزمایش متوجه بالا بودن چربی خون شد؟ 

اگر میزان تری گلیسیرید بالای 400 میلی گرم در دسی لیتر و میزان کلسترول بالای 240 میلی گرم در دسی لیتر باشد، بالا بودن میزان چربی خون محرز می شود.  

 6. هر چند وقت یک بار باید آزمایش چربی خون بدهیم؟ 

افزایش چربی خون مهم ترین عامل برای گرفتگی رگ های قلب و سایر عروق به حساب می آید. همه افراد بالای 20 سال باید حداقل یک بار از لحاظ چربی های خون شامل کلسترول تام، کلسترول خوب، کلسترول بد و تری گلیسیرید ها بررسی شوند، سپس اگر نتایج طبیعی بود این آزمایش باید حداقل هر 5 سال یک بار تا 40 سالگی و پس از آن هر دو سال یک بار تا 50 سالگی تکرار شود. از 50 سالگی به بعد نیز سالی یک بار باید انجام شود. 

 7. چگونه می توان با آزمایش متوجه اختلالات تیروئید شد؟ 

عمده ترین آزمایشی که برای غده تیروئید انجام می شود اندازه گیری T3 (میزان طبیعی در بالغین: 0.52 تا 1.85 نانوگرم در میلی لیتر)، T4 (میزان طبیعی در بالغین: 4 تا 13 میکرو گرم در دسی لیتر) و TSH (میزان طبیعی در بالغین: 0.32 تا 5.2 میکرویونیت در میلی لیتر) است. اگر تعادل این اعداد مختل شود، شخص دچار پرکاری یا کم کاری تیروئید خواهد شد.

 8. چگونه می توان با آزمایش متوجه دیابت شد؟ 

قند ناشتا طبیعی بین 70 تا 99 میلی گرم در دسی لیتر است. چنانچه این مقدار از عدد 126 فراتر رود شخص دچار دیابت شده است. قند خون بین 100 تا 126 نیز نشان دهنده مرحله پیش دیابت است. آزمایش HbA1C هم میزان قند خون را در یک دوره زمانی در بدن چک می کند که اگر میزان آن از 9 درصد بالاتر باشد بیانگر قند خون بالا در آن دوره زمانی است. 

 9. هر چند وقت یک بار آزمایش قند خون دهیم؟ 

همه افراد بالای 40 سال باید حداقل یک بار آزمایش قند خون را انجام دهند، اگر نتیجه طبیعی بود باید آن را هر دو سال یک بار تا 50 سالگی تکرار کنند. بعد از 50 سالگی نیز این آزمایش سالی یک بار باید انجام شود. البته اگر سابقه دیابت نوع دو در بستگان درجه اول وجود داشته باشد، شاخص توده بدنی (BMI) 25 یا بیشتر باشد، فرد زندگی بدون تحرک داشته باشد یا باردار باشد، فشار خون بالای 14 روی 9 داشته باشد، میزان کلسترول خوب خونش مساوی یا کمتر از 35 و تری گلیسیریدش مساوی یا بیشتر از 250 میلی گرم در دسی لیتر باشد یا سابقه کیست های متعدد تخمدان و بیماری های عروقی داشته باشد، باید حتما به طور مرتب از لحاظ قند خون بررسی شود. 

 10. تست های مربوط به کبد کدامند؟ 

معمول ترین و ساده ترین آزمایشات کبدی عبارتند از SGPT (میزان طبیعی: در خانم ها کمتر از 31 واحد در لیتر و در آقایان کمتر از 41 واحد در لیتر) و SGOT (میزان طبیعی: در خانم ها کمتر از 31 واحد در لیتر و در آقایان کمتر از 37 واحد در لیتر). هرنوع آسیب به کبد اعم از عفونت های ویروسی مانند هپاتیت ها یا مصرف بعضی از دارو هایی که بر کبد اثر سوء می گذارند و سایر عوامل التهاب زای کبدی همگی می توانند منجر به افزایش میزان این پارامتر ها در خون شوند. 

 11. تست های مربوط به کلیه کدامند؟ 

اوره (BUN) و کراتینین (Cr) دو آزمایش روتین اندازه گیری عملکرد کلیه هستند که اگر میزان هریک از آنها یا هر دوی آنها از مقدار طبیعی بالاتر رود نشانه کم کاری یا حتی اختلالات شدید کلیوی است. مقدار طبیعی اوره بین 7.9 تا 20 mg/dl و مقدار طبیعی کراتینین بین 0.6 تا 1.2 mg/dl در خانم ها و 0.8 تا 1.3 mg/dl در آقایان است. افرادی که بنا به دلایلی مبتلا به کم کاری کلیه، درد های کلیوی، عفونت های کلیوی و ... هستند، همچنین بیماران دیالیزی باید از لحاظ این پارامتر ها بررسی شوند. 

 12. اسید اوریک چیست و چه کسانی باید از این لحاظ بررسی شوند؟ 

وقتی پزشک به وجود سنگ کلیه شک داشته باشد یا فردی علائم بیماری نقرس را از خود بروز دهد این آزمایش درخواست می شود. به هر حال این آزمایش بخشی از برنامه چکاپ سلامت است. مقدار طبیعی آن در آقایان 3.6 تا 8.2 میلی گرم در دسی لیتر و در خانم ها 2.6 تا 6.1 میلی گرم در دسی لیتر است.

 

روش تفسیر آزمایش خون ، نتیجه آزمایش خون ، برگه آزمایش خون

لزوم اندازه گیری ویتامین ها برای این افراد 

13. اندازه گیری ویتامین ها برای چه کسانی لازم است؟ 

عمده ترین ویتامین هایی که به طور روتین اندازه گیری می شوند عبارتند از ویتامین D و B12. ویتامین D برای بررسی جذب کلسیم، پوکی استخوان بخصوص در بانوان، بررسی اختلالات سوء جذب، مطالعات و بررسی سرطان ها ازجمله سرطان پستان، سرطان پانکراس، سرطان کولون و.... مورد آزمایش قرار می گیرد. بررسی ویتامین B12 نیز برای نوعی کم خونی و بعضی اختلالات سیستم گوارشی انجام می شود. میزان طبیعی ویتامین D بین 25 تا 80 ng/ml و میزان طبیعی ویتامین B12 بین 160 تا 950  pg/ml است.

 14. اندازه گیری هورمون ها برای چه کسانی لازم است؟ 

هورمون ها طیف وسیعی دارند، بنابراین بسته به نوع تشخیص، هورمون های مختلفی برای اندازه گیری انتخاب می شوند. رایج ترین آنها عبارتند از هورمون بارداری (BHCG)، هورمون های تیروئیدی و هورمون های جنسی که بسته به نوع اختلال و جنس فرد در خواست می شوند. رایج ترین هورمون های جنسی در مردان PSA (برای بررسی عملکرد پروستات) و در خانم ها LH  و FSH هستند.

 15. آزمایش های مواد معدنی (کلسیم، فسفر، سدیم، پتاسیم و ...) برای چه کسانی لازم است؟ 

این آزمایشات در کسانی که دچار اختلالات متابولیکی هستند مانند کودکان، افراد سالخورده و بانوان در سنین و شرایط خاص مورد ارزیابی قرار می گیرند. 

 16. آیا می توان سرطان را هم از روی آزمایش خون تشخیص داد؟ 

امروزه با پیشرفت علوم آزمایشگاهی امکان بررسی و پیش بینی بسیاری از سرطان ها فراهم شده است. خوشبختانه در بعضی از موارد با انجام تست های ساده خاص، هم می توان از بروز سرطان ها آگاهی پیدا کرد و هم به موقع جلوی پیشرفت آنها را گرفت. البته این موضوع مشروط به انجام به موقع آزمایش و درمان سریع بیماری است.

 17. چرا گاهی بعد از نمونه گیری خون، جای آن روی دست کبود می شود و گاهی این اتفاق نمی افتد؟ 

این موضوع بستگی به حساس بودن پوست بیمار، مدت زمان اعمال فشار روی محل نمونه گیری و انجام صحیح رگ گیری توسط نمونه گیر دارد.

 18. چه عواملی می توانند در نتیجه آزمایش تداخل ایجاد کنند؟ 

عوامل بی شماری می توانند باعث تداخل و ایجاد نتیجه کاذب شوند از جمله مصرف دارو ها، ورزش کردن، زمان خون گیری (صبح یا عصر)، حاملگی، اضطراب، افسردگی، ناشتا نبودن، تروما (ضربه) و ... بنابراین همیشه باید مسئول پذیرش آزمایشگاه را از این موارد آگاه کرده و توصیه به ناشتا بودن را رعایت کنید.  

 19. آیا دریافت نتیجه خارج از محدوده طبیعی نشانه بیماری است؟ 

وجود یک نتیجه خارج از محدوده طبیعی به تنهایی نمی تواند دلیل بر وجود بیماری باشد. در پنج درصد از افراد سالم هم ممکن است نتیجه یک آزمایش خارج از حدود طبیعی باشد.

 20. احتمال خطا در آزمایشات چقدر است؟ 

باتوجه به اینکه امروزه آزمایشات به صورت اتوماسیون دستگاهی انجام می شوند، میزان خطا به حداقل ممکن خود رسیده است. علاوه براین، آزمایشگاه ها با انجام کنترل کیفی و کالیبراسیون دستگاه ها سعی بر به حداقل رساندن میزان خطای کاری خود دارند.

 

جواب آزمایش خون و پاسخ آن ، برگه آزمایش خون ، خواندن برگه آزمایش خون

جدول راهنمای تفسیر آزمایش خون 

نکاتی که باید قبل از انجام آزمایش بدانید!

هر آزمایشی اصول خاص خود را دارد. رعایت بعضی نکات باعث می شود جواب دقیق تری از آزمایش بگیرید. در مقابل بعضی فعالیت ها و بی دقتی ها باعث می شوند جواب آزمایش به صورت کاذب منفی یا مثبت شود یا اینکه مقادیر پارامترهای آن تغییر یابد. بنابراین اگر می خواهید آزمایش خون یا ادرارتان به بهترین نحو انجام شود، توصیه های دکتر محسن منشدی را فراموش نکنید.

 چرا باید ناشتا باشیم؟

رعایت ناشتا بودن طی یک زمان مشخص برای انجام بعضی آزمایش ها مانند آزمایش قند خون ناشتا، تری گلیسیرید، کلسترول و... الزامی است زیرا خوردن غذا می تواند باعث تغییر در نتیجه آزمایش شود

. درمورد آزمایش های ناشتا به این نکات توجه کنید: 

 -  شب قبل از آزمایش شام سبک میل کنید. 

-  10 تا 12 ساعت قبل از مراجعه به آزمایشگاه هیچ گونه خوراکی یا آشامیدنی جز آب میل نکنید. البته اگر محدودیت در مصرف آب توسط پزشک یا مسئولان آزمایشگاه تذکر داده شده باشد، مجاز به نوشیدن آب هم نخواهید بود. 

-  مسواک زدن طی زمان ناشتایی مجاز است. 

-  طی مدت ناشتایی از استعمال دخانیات، جویدن آدامس، مصرف قرص های نرم کننده گلو، شربت های سینه، انجام تمرین های بدنی و ورزش پرهیز کنید. 

-  در آزمایش های مربوط به چربی خون مثل تری گلیسیرید و کلسترول مدت زمان ناشتایی لازم حداقل 12 ساعت است. 

-  برای اندازه گیری نیتروژن اوره خون (BUN) هشت ساعت ناشتایی کافی است. آزمایش اسید اوریک خون نیز نیاز به حداقل هشت ساعت ناشتایی دارد. برای انجام آزمایش آهن هم 10 تا 12 ساعت ناشتایی لازم است. 

-  برای انجام تست های کبدی نیازی به ناشتا بودن نیست اما برای گرفتن نتیجه دقیق تر بهتر است حداقل چند ساعت ناشتا باشید. علاوه براین، حداقل از سه روز قبل از انجام این آزمایشات نباید هیچ گونه تزریق عضلانی انجام دهید. 

-  آزمایش هورمون های تیروئیدی نیازی به ناشتا بودن ندارد اما به دلیل تاثیر کدورت ناشی از خوردن چربی بر نتایج آزمایش، لازم است حداقل از سه ساعت قبل مواد غذایی مصرف نکنید. 

-  برای پیشگیری ازتاثیر گرسنگی زیاد نباید بیش از 16 ساعت در حالت ناشتا باشید. 

-  در بعضی موارد لازم است قرص های مصرفی تان را قطع کنید و بعد آزمایش بدهید. پس حتما در این مورد از پزشک خود یا مسئولان آزمایشگاه سوال کنید. 

 قبل از آزمایش قند خون بدانید. . . 

یکی از آزمایشات لازم برای تشخیص بیماری دیابت، آزمایش قند خون دو ساعته است. در واقع ابتدا آزمایش قند خون ناشتا (FBS) پس از 10 تا 12 ساعت ناشتایی انجام می شود و بعد برحسب درخواست پزشک معالج در آزمایشگاه به شما شربت قند می دهند یا از شما درخواست می شود تا صبحانه معمول خود را میل کنید و بعد از دو ساعت دوباره آزمایش دهید. در این آزمایش باید به نکات زیر توجه کنید: 

-  اگر دیابتی هستید صبحانه ای را بخورید که هر روز به طور معمول می خورید. 

-  اگر دیابتی نیستید صبحانه ای شیرین حاوی 40 تا 75 گرم کربوهیدرات مناسب بخورید. 

-  با خوردن آخرین لقمه صبحانه زمان را یادداشت کرده و دقیقا دو ساعت بعد، برای خون گیری به آزمایشگاه مراجعه کنید. 

-  پس از صرف صبحانه و طی این دو ساعت از مصرف هرگونه خوراکی یا نوشیدنی یا کشیدن سیگار خودداری کنید. فقط نوشیدن آب در حد متعارف مجاز است. 

-  در فاصله خون گیری اول و دوم نباید هیچ گونه تحرک غیرمتعارف مانند ورزش و پیاده روی داشته باشید. 

-  آزمایش قند ناشتا و دو ساعته را در یک روز انجام دهید. 

-  آزمایش را حتما قبل از ساعت 10 صبح شروع کنید طوری که حداکثر تا ساعت 12 آزمایش قند دو ساعته به اتمام برسد. 

 چهار نکته مهم در مورد رژیم غذایی!

1. برای اندازه گیری کلسترول خون می توانید یک هفته پیش از انجام آزمایش با مشورت پزشک، رژیم غذایی معمولی داشته باشید و منع مصرف چربی نداشته باشید. 

2. برای اندازه گیری نیتروژن اوره خون (BUN) باید حداقل دو تا سه روز پیش از انجام آزمایش از مصرف گوشت زیاد خودداری کنید. 

3. مصرف الکل به کبد آسیب می زند، در نتیجه باعث می شود بسیاری از آنزیم های کبدی از جمله آلکالین فسفاتاز، SGOT، SGPT و. . . افزایش یابند. 

4. برای تست آهن شب قبل از آزمایش نباید غذای غنی از آهن مثل گوشت قرمز مصرف کنید. 

 قبل از آزمایش پروستات بدانید. . . 

آزمایش PSA برای تشخیص زودرس بزرگی و سرطان پروستات انجام می شود. این آزمایش از اواسط دهه چهارم زندگی به طور منظم و حداقل سالی یک بار برای مردان توصیه می شود. قبل از انجام این آزمایش نکات زیر را به خاطر بسپارید: 

-  یک هفته قبل از انجام آزمایش نباید معاینه پروستات، نمونه برداری از آن یا معاینه مقعد انجام شود. 

-  48 ساعت قبل از انجام آزمایش نباید انزال یا مقاربت جنسی داشته باشید. همچنین نباید در این فاصله دوچرخه سواری کنید. 

-  در صورتی که اخیرا از پروستات تان سونوگرافی شده است آن را به مسئول آزمایشگاه ارائه دهید. 

- رادیوتراپی و داروهایی مثل تستوسترون می توانند باعث افزایش نتایج این آزمایش شوند. در این موارد آزمایشگاه یا پزشک معالج خود را مطلع کنید. 

-  نمونه گیری تستوسترون بهتر است صبح انجام شود زیرا سطح این هورمون صبح ها بالاتر است. 

 قبل از آزمایش ادرار بدانید 

آزمایش کامل ادرار برای تشخیص و اثبات وجود بعضی از مواد و سلول ها از جمله قند، پروتئین، خون، گلبول های سفید و گلبول های قرمز انجام می شود. در صورت وجود عفونت در ادرار نیز با انجام کشت ادرار می توان به آن پی برد. در این صورت با رشد باکتری های مسبب عفونت، نوع آنها و نحوه درمان مشخص خواهد شد. اگر نمونه ادرار در زمان جمع آوری آلوده شود نتایج آزمایش ادرار و کشت آن به خصوص از نظر تشخیص عفونت ها دچار اشکال خواهد شد. بنابراین حتما به نکات زیر توجه کنید.

-  بهترین نمونه جهت تشخیص عفونت های ادراری، نخستین ادرار صبحگاهی است. 

-  برای تجزیه کامل ادرار بهتر است شب قبل، از مواد آبکی کمتری استفاده کنید. پیش از انجام آزمایش نیز از نوشیدن مقادیر زیاد آب و مایعات خودداری کنید. 

-  در صورت امکان شب قبل از نمونه برداری حمام کنید. 

-  بهتر است قبل از نمونه گیری، محل خروج ادرار را با آب و صابون شست وشو داده و بعد با دستمال یک بار مصرف خشک کنید. 

-  از تماس پوست با دهانه یا قسمت داخلی درب یا داخل ظرف نمونه گیری اجتناب کنید. 

-  چند قطره اول ادرار را در توالت تخلیه کنید. سپس ظرف نمونه را تا نصفه پر کنید. 

- آزمایش کشت ادرار باید قبل از شروع مصرف آنتی بیوتیک انجام شود. اگر در یک هفته گذشته آنتی بیوتیک مصرف کرده اید به اطلاع پزشک و آزمایشگاه برسانید. اگر هم در حال مصرف آنتی بیوتیک هستید بهتر است با نظر پزشک معالج یک هفته پس از اتمام دارو آزمایش بدهید. 

نکته: در حالت طبیعی نباید در ادرار پروتئین وجود داشته باشد. پروتئین در ادرار ممکن است نشانه صدمات کلیوی، دیابت یا فشار خون بالا باشد. 

 بعد از جراحی آزمایش تیروئید ندهید!

پس از انجام جراحی به دلیل استرس های شدیدی که به فرد وارد می شود، در بیشتر موارد میزان هورمون های تیروئیدی کاهش پیدا می کند. بنابراین تا دو هفته بعد جراحی از انجام این آزمایش خودداری کنید. از طرف دیگر، قرص های ضد بارداری و آمیودارون (داروی قلبی) باعث افزایش این هورمون ها می شوند. جالب است بدانید که غلظت هورمون های تیروئیدی در تابستان 20 درصد کمتر از زمستان است. 

 

آزمایش ادرار و نتیجه آن ، خواندن برگه آزمایش خون ، تفسیر برگه آزمایش خون

ادرار 24 برای این افراد

آزمایش ادرار 24 ساعته برای چه کسانی لازم است؟

در آزمایش ادرار 24 ساعته به دنبال مقادیر فاکتورهایی می گردیم که از نظر کمی برای تشخیص بیماری به خصوص بیماری های کلیوی به آنها نیاز داریم. اما آزمایش معمولی ادرار به بررسی کیفی و سریع بیماری هایی می پردازد که وجودشان از طریق ادرار مشخص می شود. در آزمایش ادرار 24 ساعته به این نکات توجه کنید: 

1. این نمونه باید دقیقا طی 24 ساعت جمع آوری شود. به همین دلیل گالنی از طرف آزمایشگاه به شما داده می شود که ممکن است حاوی مواد نگهدارنده مایع یا جامد باشد. شما نباید تحت هیچ شرایطی این مواد را خالی یا آنها را بو کنید. 

2. مصرف مایعات را در زمان آزمایش طبق معمول انجام دهید. 

3. در ابتدای جمع آوری نمونه، اولین دفع ادرار را انجام دهید و آن را دور بریزید. سپس زمان دقیق را یادداشت کنید، برای مثال ساعت هفت صبح. بعد از آن به مدت 24 ساعت یعنی تا هفت صبح فردا تمامی نوبت های دفع ادرار را در ظرف مخصوص جمع آوری کنید. آخرین نوبت دفع نیز باید سر ساعت هفت انجام شود. 

4. ظرف نمونه را ترجیحا در جای خنک نگهداری کنید. 

منبع:نمناک/آموزش خواندن برگه آزمایش خون + جدولالف - با نحوه تفسیر نتایج آزمایش آشنا شوید ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ ه‍.ش. - آزمایش خون یا CBC که مخفف جمله انگلیسی «شمارش کامل خون» است، ... سایر آزمایشات غیر روتین است و در مورد بیماران خاص استفاده می شود شامل: راهنمای کامل تفسیر انواع آزمایشات - بیوطب | بیوطب ۱۳ آذر ۱۳۹۳ ه‍.ش. - با شرح و توضیح کامل هر یک از موارد ذکر شده در برگه آزمایش آورده شده است. ... آزمایش چربی خون شامل اندازه گیری کلسترول کل، کلسترول HDL (خوب)، ... [PDF]اﻧﻮاع آزﻣﺎﻳﺸﺎت اﻧﻮاع آزﻣﺎﻳﺸﺎت. آزﻣﺎﻳﺸﺎت. روﺗﻴﻦ. ﺷﺎﻣﻞ. اﻟﻒ. -. آزﻣ. ﺎﻳﺶ ﺧﻮن ..... آزﻣﺎﻳﺶ ﭼﺮﺑﻲ ﺧﻮن. آزﻣﺎﻳﺶ ﭼﺮﺑﻲ ﺧﻮن ﺷﺎﻣﻞ اﻧﺪازه ﮔ .... ﺑﻪ ﻃﻮر ﻛﺎﻣﻞ ﺗﻮﺳﻂ ﻛﺎرﺷﻨﺎس آزﻣﺎﻳﺸﮕﺎه اﻧﺠﺎم ﻣﻲ ﮔﺮدد ﻛﻪ ﻧﺘﻴﺠﻪ آن ﺑﺴﻴﺎر ارزﺷﻤﻨﺪاﺳﺖ. آموزش خواندن برگه آزمایش خون + جدول - نمناک آزمایش خون و آزمایش خون بارداری و برگه آزمایش خون و خواندن برگه آزمایش خون و ... ظاهری آنها و اندازه گیری مقدار هموگلوبین و هماتوکریت را شمارش کامل خون یا CBC می نامند. ... همه افراد بالای 20 سال باید حداقل یک بار از لحاظ چربی های خون شامل کلسترول تام، ... آزمایش خون - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد نمونه پانل‌های خون بالینی همیشه شامل یک پانل متابولیک پایه یا شمارش کامل خون هستند. آزمایش خون همچنین در آزمایش مواد مخدر برای تشخیص سوء مصرف مواد مخدر بکار ... آزمایش خون‌ تان را در خانه تفسیر کنید - . ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ ه‍.ش. - همه افراد بالای 20 سال باید حداقل یک بار از لحاظ چربی‌های خون شامل .... آزمايش كامل ادرار براي تشخيص و اثبات وجود بعضي از مواد و سلول‌ها از جمله قند، ... چکاپ کامل بدن - موسسه درمانی آستان قدس رضوی چکاب دوره ای بدن. یک چکاپ از وضعیت سلامت شما معمولا شامل معاینه فیزیکی کامل بدن، آزمایش خون، قندخون، اوره خون، اسیداوریک، کراتینین سرم، کلسترول سرم، چربی ... تفسیر کامل آزمایشهای خون تفسیر کامل آزمایشهای خون - ... کلسترول خود شامل دو نوع HDL و LDL است. LDL: LDL به نام " کلسترول ... اندیکسهای خونی شامل یکسری اطلاعات از شکل ، اندازه ، رنگ و . تعریف اصطلاحات مخفف و کامل چکاب ونتیجه آزمایش - زیتون تفسیرآزمایش خون. بسم الله الرحمن الرحیم. CBC. معمولاً این آزمایش شامل اجزای زیر است: Hb, Hct, RBC count, WBC count, platelet, 5 MCV, 6 MCH, 7 MCHC, 8 RDW. پیام آزمایشگاه - انواع آزمايشات و تفسیر آن برای عموم ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ ه‍.ش. - UA تجزيه کامل ادرار ( PH،رنگ ،بو،توده هاي متراکم ) .... آزمايش چربي خون شامل اندازه گيري کلسترول کل، کلسترول HDL (خوب)، کلسترول LDL (بد) و ... آزمایش کامل خون شامل آزمایش خون mcv تفسیر آزمایش ادرار آزمایش خون wbc آزمایش خون esr تفسیر آزمایش مدفوع آزمایش خون cbc تفسیر ازمایش خون تفسیر آزمایش تیروئید

 

بازدید : 8638 تاریخ : یکشنبه 08 فروردین 1395 زمان : 13:26 نویسنده : درمان وب نظرات (0)

قرص آ.اس. آ 80 ميلي گرم

قرص آ.اس. آ 80 ميلي گرم (انتريك كوتد)

مكانيسم اثر:

اثر ضد التهابي و مهار تجمع پلاكتها از طريق مهار پروستا گلاندينها.

اثرات دارويي:

اثرات ضد درد، ضد تب، ضد التهاب و ضد روماتيسمي، ممانعت از تجمع پلاكتها و انعقاد خون.

موارد مصرف:

به عنوان داروي ضد انعقاد ، باعث كاهش خطر مرگ در بيماران با سابقه سكته و يا درد قلبي و نيز ممانعت از ايجاد حمله هاي مغزي ميگردد.

مقدار مصرف:

در بيماراني كه در معرض سكته قلبي قرار دارند به مدت 30 روز، 80 ميلي گرم دو بار در روز و سپس به مقدار 80 ميلي گرم در روز توصيه ميشود.

عوارض دارويي:

عوارض گوارشي، وزوز گوش، كاهش شنوايي، طولاني شدن زمان انعقاد خون،

تداخل دارويي:

با داروهاي ضد انعقاد، ضد ديابت و داروهاي مورد استفاده در آرتريت و نقرس بايد تحت نظر پزشك مصرف گردد.

هشدارها:

-  در كودكان زير 12 سال مبتلا به آبله مرغان، آنفلوآنزا يا علائم سرماخوردگي، به علت احتمال ايجاد سندرم ري بايد با مشورت پزشك مصرف گردد.

-  در صورت بروزعوارض جانبي از ادامه مصرف خود داري و به پزشك مراجعه نمائيد.

موارد منع مصرف:

در بيماران هموفيلي مبتلا به زخم معده، در صورت وجود خونريزي در بيمار و در مواردحساسيت شديد به آسپرين نبايد استفاده شود.

مصرف در بارداري و شيردهي:

مصرف در سه ماهه آخر بارداري، به علت ايجاد عوارض در جنين ممنوع ميباشد. مصرف در دوران شيردهي به علت ترشح در شير مجاز نميباشد.

شرايط نگهداري:

-  دارو دور از نور، رطوبت و در دماي كمتر از 30 درجه سانتي گراد نگهداري شود.

- دور از دسترس اطفال نگهداري شود.

بازدید : 381 تاریخ : سه شنبه 25 اسفند 1394 زمان : 14:14 نویسنده : 12345 نظرات (0)

لوزارتان در درمان فشارخون بالا به تنهایی یا همراه با سایر داروهای پایین‌آورنده فشارخون تجویز می‌شود. اثر لوزارتان طی یک هفته ظاهر می‌شود.     مطالعات طولانی‌مدت نشان داده است که اثر درمانی لوزارتان تا یک سال ماندگار بوده و عود مجدد بیماری، بعد از قطع مصرف آن دیده نشده است.     در صورت سابقه حساسیت به این دارو و داشتن نارسایی کبدی یا کلیوی، باید این دارو با احتیاط توسط پزشک متخصص تجویز شود. همچنین نباید لوزارتان را همراه با ترکیبات حاوی پتاسیم تجویز کرد.  مصرف لوزارتان در سه ماهه اول بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود.  عوارض جانبی این دارو معمولا خفیف و گذراست و به طور عمده شامل افت فشارخون وضعیتی، گیجی، اختلال عملکرد کلیوی و در موارد نادر کهیر و آنژیوادما، افزایش مقدار آنزیم‌های کبدی، درد عضلانی و افزایش پتاسیم خون، درد پشت، اختلالات گوارشی و تنفسی است.  مصرف همزمان لوزارتان با دیورتیک‌هایی مانند اسپیرونولاکتون، تریامترون، آمیلوراید و ترکیبات حاوی پتاسیم ممکن است باعث افزایش پتاسیم خون ‌شود.  مقدار مصرف لوزارتان در شروع درمان، 50 میلی‌گرم یک بار در روز و در بیماران تحت درمان با دیورتیک‌ها یا مبتلایان به نارسایی کبدی، 25 میلی‌گرم یک بار در روز است. در صورت سابقه حساسیت به این دارو و داشتن نارسایی کبدی یا کلیوی، باید این دارو با احتیاط توسط پزشک متخصص تجویز شود  مقدار و نحوه مصرف دارو  مقدار مصرف هر دارو را پزشک تعیین می کند، ولی مقدار مصرف معمول این دارو در بیماری های مختلف به قرار ذیل است:  1- ضد پر فشاری خون  دوز اولیه : مقدار مصرف معمول این دارو در شروع درمان 50 میلی گرم در روز می باشد.  دوز نگهدارنده : 25 تا 100 میلی گرم در روز. دوز مصرفی ممکن است یک بار در روز یا به صورت دو دوز مساوی باشد.     2- فشار خون ناشی از بزرگ شدن بطن چپ  دوز اولیه :50 میلی گرم یک بار در روز و مقدار5/12 میلی گرم هیدروکلروتیازید یک بار در روز باید اضافه شود.  مقدار دوز لوزارتان تا 100 میلی گرم یک بار در روز و هیدروکلروتیازید تا 25 میلی گرم یک بار در روز باید افزوده شود.     3- هایپرتروفی دیابتی  دوز اولیه : 50 میلی گرم یک بار در روز. مقدار دوز باید بر اساس واکنش کاهش فشار خون تا 100 میلی گرم یک بار در روز افزایش یابد.     4- ضد پر فشاری خون کودکان  کودکان 6 سال و بزرگتر: دوز اولیه 7/0 میلی گرم در روز به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن که تا 50 میلی گرم در روز افزایش می یابد.  سلامت مصرف این دارو در کودکان زیر شش سال اثبات نشده است.     مسمومیت با دارو  در صورت مصرف اتفاقی بیش از مقادیر توصیه شده توسط پزشک، بیمار را به بیمارستان منتقل نمایید.     عوارض جانبی  هر دارو به موازات اثرات مطلوب درمانی، ممکن است باعث بروز بعضی عوارض ناخواسته نیز بشود، اگر چه همه این عوارض در یک فرد دیده نمی شود، در صورت بروز هر یک از عوارض ذیل با پزشک مشورت نمیئید:  آنژیو ادم، التهاب کبد، وجود پتاسیم بیش از حد در خون، کاهش سدیم خون ، ترومبوسیتوپنی، التهاب عروق خونی یا لنفی و خواب آلودگی.     بررسی تأثیر دارو  - فشارخون بیمار را به‌ طور مرتب کنترل نمایید.  - پاسخ درمانی در صورت تجویز دارو در دو دوز منقسم در روز، افزایش می ‌یابد.  - در صورت مصرف درازمدت دارو در فواصل منظم آزمایشات CBC، الکترولیت‌های سرم، بررسی عملکرد کلیه و کبد را به عمل آورید.  - در صورت شک به حاملگی، تجویز دارو را متوقف نمایید. مصرف لوزارتان در سه ماهه اول بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود  تذکرات به بیمار  - دارو را به‌ صورت ناگهانی و بدون تجویز پزشک قطع ننمایید.  - از مصرف جانشین‌های سدیم خودداری نمایید (این ترکیبات به‌ طور عمده حاوی پتاسیم هستند و مصرف همزمان آن ها با این دارو، ممکن است منجر به بروز هیپرکالمی گردد).  - در خلال مصرف این دارو از اقدام جهت حاملگی خودداری نمایید.  - این دارو برای بیماری فعلی شما تجویز گردیده است، لذا از مصرف آن در موارد مشابه و یا توصیه آن به دیگران خودداری نمایید.  قبل از مصرف این دارو در موارد ذیل با پزشک خود مشورت نمایید:  - وجود هر نوع حساسیت به این دارو یا دیگر مشتقات آن  - وجود هر نوع حساسیت به غذاها، مواد محافظ و رنگ ها  - در صورت ابتلا به بیماری هایی نظیر نقص عملکرد کبد و کلیه، انقباض عروق کلیوی یا کاهش میزان سدیم و یا حجم خون  - در صورت مصرف سایر داروها نظیر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی به خصوص ایندومتاسین، سیکلوسپورین، داروهای مدر، داروهای حاوی پتاسیم، مکمل های پتاسیم، جایگزین های نمک، فلوکونازول، داروهای فشارخون و داروهای سمپاتومیمتیک  - در صورت بارداری و شیردهی  - در صورت مصرف در سالمندان و کودکان     مصرف در بارداری  این دارو طبق نظر سازمان غذا و دارو (FDA) در سه ماهه اول بارداری ممنوع است. مصرف این دارو موجب آسیب و یا حتی مرگ جنین در حال رشد می گردد.     مصرف در دوران شیردهی  ترشح این دارو در شیرمادر ثابت نشده است، لیکن به دلیل احتمال بروز عوارض جانبی خطرناک در شیرخوار، باید بین تغذیه شیرخوار با شیرمادر یا تجویز این دارو یکی را انتخاب کرد.     نگهداری دارو   - دارو را در دمای کمتر از 30 درجه سانتیگراد، دور از نور و درون جعبه نگهداری نمایید.   - دارو را دور از دسترس اطفال قرار دهید.  - از مصرف داروی تاریخ گذشته خودداری نمایید.     توصیه ها  - جهت دستیابی به اثرات بهینه، دارو را در فواصل زمانی منظم میل نموده و دوره درمان را کامل کنید.  - هنگام استفاده از این دارو ممکن است کنترل وزن یا رژیم غذایی نیاز باشد.  - این دارو را می توانید، همراه با غذا یا با معده خالی مصرف کنید.   - هنگام استفاده از این دارو در صورت مشکوک شدن به بارداری فورا به پزشک اطلاع دهید.  - جهت آگاهی از روند بهبود بیماری مرتبا به پزشک مراجعه نمایید.  - مصرف این دارو سبب گیجی می شود، لذا از رانندگی و کار با وسایلی که نیازبه هوشیاری کامل دارند به خصوص بعد از مصرف دوز اولیه، در بیمارانی که از داروهای مدر استفاده می کنند، خودداری نمایید.  - جهت جلوگیری از فشارخون پایین و از دست دادن آب بدن و در صورت تهوع، استفراغ  و اسهال شدید و مداوم به پزشک مراجعه نمایید.  - از مصرف الکل جهت جلوگیری از دست دادن آب بدن و فشار خون پایین ناشی از کم شدن حجم آب بدن خودداری نمایید.  - در صورتی که یک نوبت مصرف دارو فراموش شود، به محض به یاد آوردن، آن نوبت باید مصرف شود، ولی اگر تقریبا زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد، از مصرف آن نوبت خودداری کرده و مقدار مصرف بعدی نیز نباید دو برابر گردد.  - از مصرف سایر داروها مگر با اطلاع پزشک خودداری نمایید.  - بیمار ممکن است بعد از مدتی علائم ناشی از پر فشاری خون را نداشته باشد، ولی حتی در صورت بهتر شدن نیز می بایست مصرف دارو ادامه یابد.  فرآوری: معصومه آیت اللهی  بخش سلامت تبیان

بازدید : 430 تاریخ : سه شنبه 25 اسفند 1394 زمان : 14:12 نویسنده : 12345 نظرات (0)

آمار سایت
  • کل مطالب : 77
  • کل نظرات : 8
  • افراد آنلاین : 78
  • تعداد اعضا : 22
  • آی پی امروز : 218
  • آی پی دیروز : 68
  • بازدید امروز : 331
  • باردید دیروز : 102
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 10
  • بازدید هفته : 657
  • بازدید ماه : 657
  • بازدید سال : 37,062
  • بازدید کلی : 322,627
  • مطالب

    هدف از این انجمن پرسش و پاسخ در زمینه مسائل خانوادگی و زناشویی ایران می باشد ، انجمن پزشکی درمانی ، درمان وب ایران